מהנעשה ברשת

 

הכנה לחיים באמי”ת דביר- הרצאות TED בשיעורי הגמרא מחברות חדש וישן

 


לומדים גמרא אחרת: בבית החינוך אמי"ת דביר הפכו את שיעורי הגמרא לשיעור כישורי חיים, בו רוכשים התלמידים כלים משמעותיים למאה ה-21.

כחלק ממהפכת הלמידה המשמעותית המתרחשת בבית הספר, הפכו שיעורי הגמרא משיעור פורנטלי בו התלמידים לומדים ונבחנים את המסכת הנלמדת, לתהליך של חקר עצמאי וקבוצתי בשילוב פרזנטציה מרשימה מול קהל.

לאחר תהליך של למידת עומק שכלל חקר, הקשבה ודיונים כיתתיים רבים סביב המסכת הנלמדת, מסכת קידושין, בחר כל תלמיד נושא אחר מתוך המסכת עליו הוא מבקש להרצות הרצאת TED קצרה בפני חבריו לכיתה, נושא המחובר לחיי היום יום וקשור ישירות לסוגיות הנלמדות.

על מנת לבצע את המשימה רכשו התלמידים כלים של ניסוח, התבטאות ועמידה מול קהל. האתגר, אשר לא היה פשוט לכל התלמידים במידה שווה, חיבר וגיבש בין התלמידים אשר סייעו אחד לשני הן בהכנת ההרצאה והן ברכישת הבטחון לשאת אותה מול הקהל. התלמידים הפגינו רוח חברית, הקשבה ויכולת למידת עמיתים לאורך הפרויקט.

בכינוס חגיגי בו לקחו חלק התלמידים וצוות החינוך הצליחו התלמידים לחבר בצורות יצירתיות ומגוונות בין סוגיות שנכתבו לפני אלפיים שנה להרצאות TED  קצרות וקצביות, אך גם מקיפות ומעמיקות.

הרב רפאל איש שלום, רכז ההתחדשות הפדגוגית ומוביל הפרוייקט:

"היה מקסים לראות איך כל תלמיד בחר להעביר את ההרצאה שלו בדרך אחרת כך שהקהל יקשיב ויהיה חלק מההרצאה. למרות שהמשימה היתה מורכבת, כלל תלמידי הכיתה עמדו במשימה בכבוד גדול. כל תלמיד דיבר על נושא הקרוב לליבו וחשוב לו, שיתף את הקהל, ניהל דיון עם הקהל, סיכם והביע דעה- חויית למידה מיוחדת במינה!"

ארז בר און מנהל אמי"ת דביר מסביר כי מטרת הפרויקט להכין את התלמידים כבר עתה לעתיד : "החיבור בין לימוד הגמרא למיומנויות המאה ה-21 היה מעשיר ומעצים. התלמידים העמיקו שורשים בלימוד הגמרא העוברת מדור לדור ובאותה עת רכשו כלים להם יזדקקו בעולם הגלובלי בו יהיו חלק בעתיד."

 

כפתור נגישות פתוח