קהילות חינוכיות לומדות
קהילות חינוכיות לומדות
קהילות חינוכיות לומדות

מהנעשה ברשת

 

מסע ישראלי של תלמידי בית החינוך אמי”ת דביר בבית שמש


לפני כשבוע יצאו תלמידי כיתות יא-יב מבי"ס אמי"ת "דביר" למסע ישראלי בן שבוע ימים. מטרת המסע הישראלי לברר, לגבש ולחזק את הזהות היהודית, הישראלית והציונית בקרב התלמידים.

בסיס המסע הוא מפגש של התלמידים במעגלי שיח סביב נושאים שונים, כאשר כל יום במסע עוסק בנושא אחר. בשעה 02:00 לפנות בוקר, בלילה של יום ראשון יצאו התלמידים והצוות מבית הספר ונסעו לתפילת שחרית בזריחה במצפה רמון. כפתיחה חשובה למסע דובר על כך שאין זה טיול שנתי אלא מסע. המטרה במסע הזה היא לא רק כיף, אלא גם ובעיקר רצון לעבור תהליך עומק אמיתי בתוך כל תלמיד ובתוך הקבוצה. היום הראשון עסק בנושא "אני ועצמי" וכך גם מעגלי השיח בו. נשאלו הרבה שאלות על ההכרות של אדם עם עצמו ועל המפגש עם המדבר אשר זימן רגשות והזדמנויות חדשות. אחד התלמידים סיפר שהיה לו יום מאוד קשה: "לא ישנו בלילה, הלכנו כל היום, ובלילה חיכתה לנו שינה באוהל קטן עם שק שינה על העפר". אך הסביר שדווקא מתוך זה הוא למד שהוא מסוגל להתגבר על הרבה קשיים שיש לו בחיי היום יום.

היום השני נפתח בשעה 5 בבוקר במעגל "נץ קפה", יום זה עסק בנושא "אני והקבוצה". ביום זה ניסו התלמידים לקחת את הקבוצה ולהעלות אותה למקום טוב יותר, בשיח מכבד, בהתחשבות, ערבות הדדית. דובר על הקשיים שאינם מאפשרים לפעמים להתקדם לעבר המטרה הקבוצתית. כל תלמיד למד על הקבוצה שלו ועל המקום שלו בתוכה. בסיכום היום אחד התלמידים שיתף בתחושותיו, ואמר שעד היום הוא חשב שהקבוצה שלו טובה מאוד, היום הוא הבין מה הדרך הנכונה להמשיך ולבנות את הקבוצה למקומות טובים הרבה יותר.

היום השלישי עסק בנושא "אני והקהילה". הקבוצה התכנסה במעגלים לשיחות על נתינה, שבסופם יצאו התלמידים להתנדב בכל מיני מסגרות בעיר אשקלון. בהמשך תוך כדי משחק תחרותי נפגשו התלמידים עם תושבי העיר במפגש פשוט ובלתי אמצעי. המפגשים המיוחדים עם תושבי העיר היו מאוד משמעותיים ומעשירים.

היום הרביעי במסע עסק בנושא "אני, העם והארץ". הקבוצה יצאה לטייל באזור עמק האלה. הקבוצה שוחחה ודנה בקשר העמוק שיש לעם ישראל לארץ ונשאלו שאלות קשות ואמיתיות על ההיסטוריה של העם שלנו. היום הסתיים בסיור בעיר העתיקה בירושלים ובכותל המערבי, בהבנת ייחודיות הכותל וקדושתו והבנה עמוקה כי זכרון החורבן חשוב ומשמעותי לתהליך הגאולה.

היום החמישי במסע עסק ב"אני והמדינה". הבוקר התחיל בביקור בהר הרצל בו קבורים אלפי חיילי צה"ל. מעגלי השיח דנו בקדושת המקום והקבורים בו, בלקיחת אחריות חברתית וערבות הדדית ועל הדרך לחלום חלומות והדרכים להגשמתם שהשפיעו על אופייה של מדינת ישראל והחברה כולה.

בשבת משותפת של תלמידים, מחנכים ומשפחותיהם הייתה אווירה מיוחדת במינה. מיד לאחר סעודת השבת התכנסו כולם למעגל "עין טובה" בו התאמנו בלהגיד דברים טובים ועמוקים על החברים. מעגל השיח האחרון במהלך השבת עסק בנושא: "אני והיהדות". במעגל דורגו ערכים ביהדות שתרמו והשפיעו על כל אחד מהתלמידים וקירבו אותו ליהדות.

בתום שבוע שלם של מסע, חזרו התלמידים והצוות כשהם מרגישים שלמדו הרבה על עצמם, על החברים, על הקבוצה ועל המדינה, על כמה רחוק הם מסוגלים להגיע, על הכוחות הטמונים בהם.

ארז בר-און מנהל בית החינוך:  "התהליך הנפלא אותו עוברים התלמידים, מלמד אותם על עצמם, על היכולות הטמונות בהם ומחבר אותם לסיפור הגדול של עם ששב מהפזורות השונות למדינה שחוגגת 70 שנה להקמתה. אין כלל ספק כי המסע מהווה אבן ציון משמעותית בחינוך התלמידים".

כפתור נגישות פתוח