בעולם העבודה אנחנו נתקלים בכך מדי יום: קולגות ועמיתים בדרגות שונות נותנים לנו משובים תכופים לגבי התקדמותנו בפרויקטים שעל סדר היום, ועל ידי כך עוזרים לנו לשפר ולעדכן אותם ולהשיג תוצאות טובות יותר.
במערכת החינוך הנורמה הזו של קבלת משוב מהשותפים לקבוצת הלמידה אינה נפוצה – התלמידים מורגלים בקבלת ביקורת או שבח על עבודתם הבית-ספרית בעיקר מהמורים (בצורה מובנית המעוגנת בסדירויות קבועות באמצעות לוח הבחינות), ובמידה פחותה גם מההורים (בדרך כלל לאחר פרסום ציונים או קבלת תעודות).

רשת אמי”ת רואה בפיתוח המיומנות של חשיבה ביקורתית את אחת ממיומנויות המאה ה-21 שעל התלמידים לרכוש במהלך לימודיהם. לשם כך עלינו לאפשר להם להתנסות במגוון הזדמנויות של מתן וקבלת ביקורת. כמו כל מיומנות נרכשת, גם כאן נדרש זמן לתרגול וללמידה, כולל קיום שיח מתמיד בנוגע לאופי המשוב: מהי ביקורת בונה, איך להביע ביקורת באופן מכבד ומצמיח, כיצד להגיב לביקורות שקיבלנו ולהפיק מהן את המיטב וכדומה. ככל שהתלמידים יתנסו מספר פעמים רב יותר במתן משוב לחבריהם ובקבלת משוב מחבריהם על עבודתם, כך הם ישלטו טוב יותר במיומנות חשובה זו.

המתודה Critical Friends מציעה תהליך מובנה באמצעותו תלמיד או קבוצת תלמידים יכולים לקבל משוב בונה מעמיתיהם כאשר הם עוסקים בתהליך למידה המוביל לתוצר (למשל בלמידה מבוססת פרויקטים).
מטרת המשוב אינה להיות שיפוטיים או לתת ציון מספרי או מדרג אחר, אלא לאפשר למציג לשתף את התקדמותו ולקבל משוב עליה, במטרה להעמיק ולשפר את הלמידה ולקדם את המשך העשייה בפרויקט.

מיומנויות המאה ה-21 הבאות לידי ביטוי בשימוש במתודה: תקשורת, חשיבה ביקורתית, יצירתיות.
זמן: משתנה בהתאם למספר המציגים בקבוצה. 25-20 דקות לכל מציג.
הכנה: יש למנות שני בעלי תפקידים – מנחה הדיון ואחראי על הזמן. המנחה יקבע את סדר המציגים, ישמור על התנהלות נאותה בין המשתתפים ועל הבנת השלבים. האחראי על הזמן יתפעל את שעון העצר ויתריע בפני המשתתפים כאשר נותרה דקה לסיום השלב, ובסיומו.

שלבי הפעילות

  1. המציג יציג את העבודה שלו. רצוי לתת למשתתפים דף עם הנתונים המרכזיים כדי להקל על ההקשבה. על המציג להתמקד בנושאים שבהם הוא מתלבט באופן מיוחד ועליהם הוא מבקש לקבל משוב. כדאי שיציין שאלה אחת או שתיים שמטרידות אותו. המשתתפים מקשיבים ורושמים לעצמם הערות (6 דקות).
  2. העמיתים שואלים שאלות הבהרה. התשובות צריכות להיות קצרות מאוד (3 דקות).
  3. סבב משוב מהעמיתים: מתחילים עם סבב של אני אוהב את… ועוברים לסבב של אני תוהה האם… המציג מקשיב וכותב לעצמו הערות, אך אינו מגיב בשלב זה (6 דקות).
  4. תגובה של המציג למשוב של העמיתים (3 דקות).
  5. העמיתים נותנים למציג עצות, רעיונות לשיפור, טיפים להתמודדות עם הקושי שהעלה, שיתוף מניסיונם ועוד (5 דקות).

לאחר הפעילות: המציג יקבל את דפי המשוב מהעמיתים לשימושו, וימשיך בתהליך החקר תוך הסתייעות בביקורת הבונה וברעיונות שקיבל מחבריו.

מומלץ לעשות שימוש במתודה גם במסגרת למידת העמיתים המתקיימת בקהילה החינוכית הלומדת של חדר המורים, כדי לאפשר למורים להתנסות במתודה בעצמם לפני שהם מעבירים אותה הלאה לתלמידיהם, כל זאת בהתאם לעקרון של למידה התנסותית שהוא אחד מעקרונות הפעולה המנחים את הרשת בתהליך השינוי ההוליסטי שהיא מובילה בבתי החינוך שלה.

קראו עוד על דרכי הערכה

צפו בסרטון שמדבר על חשיבותה של הערכת עמיתים לשיפור יכולות הלמידה של תלמידים ויצירת תרבות של קהילה חינוכית לומדת (כתוביות באנגלית):

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=8OkPW_mX7Vw[/embedyt]