[מאת הרב נעם קריגמן, מנהל ישיבת אמי”ת נחשון במטה יהודה]

מערכת החינוך הישראלית מכוונת היום ל”מוצר” אחיד: כל התלמידים לומדים אותו דבר, באותן שעות, באותו חלל ובאותו אופן. הדבר גורם לנתק משמעותי בין תוכניות הלימודים, המורים, השיעורים, בתי הספר וכן הלאה – ובין הלומד עצמו.

בישיבת אמי”ת נחשון יזמנו תוכנית ללמידה בחניכה אישית, המכוונת למציאת נתיב בו הלומד יבחר בעצמו להתפתח ולהתקדם, כאשר ביה”ס ישמש עבורו מצע תומך ומעשיר, שיתאים את עצמו לטיפוח הצמיחה האישית של כל לומד ולומד. עם הפעלת התוכנית בישיבה, יוקצה זמן מוגדר במערכת לחיפוש הנתיב האישי של כל תלמיד באמצעות ליווי של מנטור בפגישות אישיות ובפגישות קבוצתיות (בקבוצה קטנה של עד עשרה תלמידים המלווים על ידי מנטור אחד).

התוכנית נבחרה להשתתף במיזם החממו”פ של האגף לניסויים ויוזמות של משרד החינוך לשנת תשע”ח.

(בתמונה: מרחב חדש ללמידה ולמנוחה במסדרונות הישיבה)

מטרת התוכנית היא קודם כל יצירת מעטפת אישית לכל תלמיד בישיבה, כאשר כל אחד מהם ילמד לאתר בעצמו את כוחותיו ורצונותיו. בניית תוכניות מרובות כאלה תוביל להרחבת תחומי הידע, העיסוק והעניין שביה”ס מסוגל להציע ללומדים וליצירת פלטפורמה להוראתם בתוך ביה”ס ומחוצה לו. בהמשך יהיה מעבר ממודרך למדריך: עם ההתקדמות במסלול התלמיד יהפוך למנטור בעצמו ויקבל הזדמנות לחנוך אחרים ולהעביר הלאה את הכישורים שהתנסה בהם.

בשלב הראשון קהילה לומדת של הורים ומורים יעברו קורס אימון (מנטורינג) ייעודי לתוכנית. בשלב השני תלמידים בוגרים שעברו את התוכנית בעצמם כנחנכים יוכשרו על ידי קבוצת ההורים והמורים כדי לשמש מנטורים ומלווים לתלמידים צעירים מהם. כל משתתף בתוכנית יעבור תהליך משמעותי של התנסות במעגל רחב של כישורי חיים: התבוננות פנימית, היכרות עצמית מעמיקה, יכולת בחירה, תקשורת, שיתופיות ושילוב בתנועה קהילתית רחבה, מיצוי יכולות והעצמה אישית.

כחלק מהשאיפה להוביל שינוי במערכת החינוך הכללית, הישיבה תקים אתר אינטרנט שילווה את המיזם ותפעל ליצירת ספר דיגיטלי שיסכם את ההתנסות בתהליך בניית המודל ובהפעלתו, לטובת יישום והפעלה של התוכנית בעתיד גם במוסדות חינוך אחרים.

השלב הראשון – קורס המנטורים לקבוצה של מורים והורים שהביעו רצון להיכנס לתהליך – יצא לדרך בראשית שנה”ל תשע”ח. במסגרת הקורס כל משתתף בונה לעצמו תוכנית צמיחה אישית, ומתחייב ללוות עשרה תלמידים בישיבה בתוכנית התפתחות אישית משלהם. במקביל עמלים בישיבה על בניית תוכנית מגוונת להרחבת אפשרויות ההתפתחות של התלמידים בקהילה, בביה”ס ובלמידה מקוונת, באמצעות קורסי בחירה המעשירים את תחומי הלימוד השגרתיים.

(בתמונה: כיתה עם קירות שקופים במרחב הלמידה החדש בישיבה – הפרדס)

המנטורים ילוו את התלמידים לצמיחה אישית באמצעות פגישות אישיות אחת לשבוע, בהן יאתרו בעזרת התלמיד עצמו את כיוון הצמיחה הנכון לו ויבנו עמו את תוכנית הצמיחה האישית שלו. לכך יוקדשו ארבע-חמש פגישות בתחילת השנה. בהמשך ייערכו פגישות לליווי ולמעקב אחר התקדמות התוכנית של כל תלמיד ותלמיד, במפגשים אחת לשלושה שבועות. פגישות אלו ייערכו בקבוצות קטנות (או ביחידים במידת הצורך). בבחירת המנטור יהיה ניסיון להתאים בין הרצון של התלמיד ובין המנטור שילווה אותו, וכן לחבר תלמידים עם כיוונים דומים למנטור מסוים (לדוגמה: הורה מוזיקאי ילווה תלמידים שרוצים להתפתח בעולם המוזיקה).

בסיום השנה שוב ייערכו פגישות אישיות לבחינה מחודשת של התוכניות האישיות של כל תלמיד, הצגתן בפורום משותף ובניית תוכניות המשך לשנים הבאות. המדדים להצלחת התוכנית יהיו משובים מתלמידים שיעידו על שיפור תחושת המסוגלות שלהם, על מיצוי יכולות גבוהה יותר של כישוריהם האישיים בחוויה הבית-ספרית, ועל תחושת העצמה והתפתחות אישית.

הציפייה היא שהפעלת מודל הלמידה בחניכה אישית בישיבה תוביל לשיפור הקשרים האישיים בין הלומדים לבין עצמם, כתוצאה מכך שעברו תהליך אימון ביחד כקבוצה, ובינם לבין המורים בביה”ס שתפקודם כמנטורים אישיים יאפשר להם להכיר את התלמידים טוב יותר מבעבר. בזכות שילובם של הורים במערך החונכים, אנו מצפים גם למעורבות מוגברת של הורים מהקהילה בנעשה בביה”ס ואף לשיפור הקשרים בין ביה”ס לבין גורמים מוסדיים ועסקיים בעיר שההורים הם חלק אינטגרלי ממנה.

(הפרדס: מרחב הלמידה השיתופי החדש בישיבה מאפשר למידה אישית וקבוצתית פעילה)

לשילוב מודל של חניכה אישית במסגרת הלמידה הבית-ספרית יש תרומה משמעותית לשינוי האקלים הבית-ספרי ולהטמעת ערכים של שיח מקרב והקשבה.

למאמרים נוספים על אקלים ושיח לחצו כאן

למודל נוסף של חניכה שפועל במדרשיית אמי”ת קמה בירוחם – החינוכאיות – לחצו כאן