קצב החיים המודרני הולך ומואץ כל הזמן. אם בעבר אדם היה לומד מקצוע ועובד בו כל חייו, הרי שבימינו אנשים עושים הסבה מקצועית כל מספר שנים, וגם בתוך מקצוע אחד דרכי העבודה משתנות חדשות לבקרים.

הדינמיות הזו נכונה גם לתחום החינוך: דרכי למידה, שיטות הוראה ותפיסות חינוכיות פורצות דרך ומקוריות צצות בבתי ספר חדשניים ברחבי העולם כל הזמן. כדי להיות מעודכנים עלינו להיות עם היד על הדופק ולזמן למורים ברשת מפגש מתמיד עם חזית הידע הפדגוגי בישראל ובעולם.

מטה הרשת באמצעות מנהל מו”פ, רשתיות והערכה אמון על איתור ידע בתחום ההתחדשות הפדגוגית, תיווך שלו למנהלי הקהילות, למל”תים ולצוותי המו”פ הבית-ספריים, והנגשה שלו לכלל הקהילות החינוכיות הלומדות ברשת. זאת תוך שימוש בשלל אמצעים כגון: קיום הדרכות לצוותי הוראה במתחם הגוגיה בכפר בתיה; ניהול עמוד פינטרסט פעיל שבו מרוכזים סרטונים ומאמרים לפי נושאים (למידה מותאמת אישית, בתי ספר חדשניים בעולם, שיטות למידה, דוגמאות למרחבי למידה חדשניים ועוד); ניהול אתר אינטרנט זה שמרכז חומרים כתובים והמלצות לסדנאות ולהדרכות בנושאים שונים ומאגם בתוכו את הידע הרב שנצבר ברשת; ניהול ערוץ יוטיוב של הרשת שבו נאספים סרטונים רלוונטיים ומוצגים פרויקטים חדשניים המיושמים בבתי החינוך שלנו ברחבי הארץ ועוד.

gogya5בהלימה לעקרון הלמידה ההתנסותית אנו מעודדים את המנהלים המצטרפים למיזם הגוגיה (מיזם ההתחדשות הפדגוגית של רשת אמי”ת) לצאת עם הצוותים שלהם לסיורים לימודיים, בבתי ספר בארץ ובחו”ל המיישמים בפועל חדשנות פדגוגית מסוגים שונים. אנו מאמינים כי לביקורים אלו יש משמעות עמוקה ללמידה ולמתן השראה, ורואים בהם כלי מרכזי בדרך להובלת שינוי בבתי החינוך של הרשת. גם בתחום זה “טוב מראה עיניים”, ולעיתים כל מה שנדרש כדי שבית חינוך יעז לצאת לדרך חדשה היא שהייה בחברת מורים ותלמידים שכבר עשו את זה קודם, לפניו, למידה מניסיונם וגיבוש החזון הבית-ספרי בתגובה לדוגמאות השונות שקיימות בשטח.

כדי לתת בידי תלמידינו את הכלים להתמודדות מוצלחת עם הדינמיות התזזיתית של החידושים שמסביבם, עלינו לתת להם דוגמה אישית ולהיות בעצמנו לומדים שמיישמים למידה לאורך החיים (Lifelong Learning), לומדים סקרנים שמבקשים להתקדם ולגלות דרכים חדשות, ופועלים להיות ראש-החץ במחנה החדשנות החינוכית בישראל.

gogya3