על בית הספר לזמן לבאים בשעריו למידה שתהיה מותאמת להתפתחות ולסגנון הלמידה של כל לומד; למידה שתציע תכנים רלוונטיים לצמיחה רגשית, ערכית ורוחנית ולמיצוי היכולות של כל תלמיד/ה.

הצלחה במבחני הבגרות היא אומנם מטרה חשובה, אך מאחר ותעודת הבגרות אינה ערובה בלעדית להצלחה, עלינו לשאוף לטפח למידה לשם הבנה, לעודד סקרנות והעמקה ולזמן לתלמידים התנסות בהבניית ידע חדש ורלוונטי (“ללמוד איך ללמוד”).

כדי שהלמידה תהפוך לדרך חיים עליה להיות מאתגרת ולעודד סקרנות, יזמות, יצירתיות וחדשנות, ובו-בזמן על בית הספר להמשיך להיות מקום מפגש משמעותי שעוסק בהקניית ערכים.

כשאנחנו מנסים לשנות את בתי הספר ולהתאימם למציאות הדינמית של זמננו, אחת השאלות המרכזיות היא איך לגרום לתלמידים להתעניין בלימודים ולא להתייחס אל הלמידה כאל משהו שעושים רק כי “צריך”. הלך רוח כזה אינו תורם לרווחת תלמידינו בהווה ואף אינו מכין אותם להשתלבות בעולם שמחוץ לכותלי בית הספר, לאחר שיסיימו את חוק לימודיהם.

כבר היום שוק העבודה מחפש עובדים יצירתיים, מקוריים, בעלי חשיבה יזמית עצמאית – עובדים שלוקחים אחריות על פרויקטים שהם שותפים להם ועושים זאת מתוך מחויבות ומעורבות גבוהה ומוכנים ללמוד בכל עת דברים חדשים הדרושים להתפתחותם המקצועית והאישית. כמו כן, בעולם התעשייה בן-זמננו יש לפיתוח משקל רב ביחס לייצור, מה שדורש עובדים עם כישורים שונים מאלו שהכרנו בעבר. יכולות אלו ככל הנראה יהיו נדרשות אף יותר בעתיד.

כיצד ניתן אפוא לעודד תלמידים ללמוד מתוך סקרנות, חדווה ומעורבות (Engagement) ולהפוך את הלמידה לדרך חיים? אנחנו מאמינים שתנאי בסיסי לכך הוא בניית אווירה בית-ספרית אחרת:

  • אקלים בית-ספרי משפחתי ובטוח
  • דיאלוג פתוח בין מורים לתלמידים
  • חוויה לימודית המבוססת על בחירה בנושאים רלוונטיים לתלמיד/ה
  • זמן להתנסות וללמידה מטעויות
  • מתן הזדמנויות לעבודת צוות
  • מתן אפשרות לתלמידים ללמד אחרים
  • שיתוף תוצרי הלמידה עם העולם שמחוץ לבית הספר

כל אלה הם מרכיבים חיוניים שיאפשרו לכל באי הקהילה החינוכית הלומדת להפוך למי שרואים בלמידה מתמדת דרך חיים.

בתמונה: תלמידים באמי”ת מרכז טכנולוגי דתי ירושלים. צילום: עמי ארליך

קראו עוד באתר אמי”ת גוגיה: על דרכי למידה חדשות ועל מיומנויות המאה ה-21