• מפגש קהילת הפיזיקה של רשת אמי”ת בנושא: הוראת המעבדה בגישה חוקרת, התקיים ביום ד’, י”ח טבת התשע”ט ה – 26/12/18 בהובלת ד”ר רחלה תורג’מן, ראש תחום לימודי הפיזיקה ברשת אמי”ת ומובילת קהילת הפיזיקה.ברשת אמי”ת למעלה מ- 100 מוסדות חינוך הפרושים בכל רחבי הארץ מחצור ועד ירוחם.ד”ר רחלה תורג’מן: “המפגש התקיים כהמשך למספר מפגשים סינכרוניים, בהם קיבלו המורים כלים פדגוגיים משמעותיים להובלת הוראה פיזיקלית, חקרנית, פעלתנית, מסקרנת ומעניינת בהיבט שש-שנתי. המורים נחשפו לשיטות מחקר מתקדמות באמצעות למידת עמיתים, עבודה עם מעבדות ממוחשבות לצד מעבדות מסורתיות, שבהן היה צורך להכניס שינויים על מנת להורות בהן בגישה חוקרת”. למפגש הגיעו חברות ציוד לפיזיקה והציגו ציוד חדיש ומתקדם.

    אירוע השיא של למידת העמיתים התבטא בהצגת תדריך פדגוגי כיצד להסב מעבדה מסורתית למעבדה בגישה חוקרת. באופן זה, הוכשרו המורים במיומנות שתאפשר להם להסב כל מעבדה רגילה למעבדת חקר בהמשך דרכם המקצועית. כמו כן, הוצגו מעבדות חקר הניתנות לביצוע תוך שימוש באמצעים מצויים בכל מעבדת מדעים כדוגמת: ניסוי חקר קשת בענן במבחנה, ניסוי פשוט למדידת מקדם שבירה של נוזל ועוד.

    המורים ילמדו את המעבדה החוקרת שפיתחו וידווחו לעמיתיהם על התובנות הפדגוגיות, וימשיכו לפתח תדריך פדגוגי משופר במידת הצורך. וזאת לקראת אירוע השיא הרשתי של תחרות עבודות החקר הרשתית שמתקיימת מידי שנה בתחום המדעים, מתמטיקה ומחשבים.

    לצד הערך הפדגוגי של החדשנות בהוראת המעבדות בגישה חוקרת, נעשה חידוד של נהלים להוראה פדגוגית שיטתית בהלימה לדרישות בחינות הבגרות בשאלוני מכניקה, חשמל ובגרות מעבדה כפי שנמסר מד”ר אורנה בלומברגר, מ”מ מפמ”ר פיזיקה ד”ר צביקה אריכא.

    רשת אמי”ת הוציאה לאור מחברת מלווה ללימודי המעבדה בפיזיקה, הכוללת הנחיות לכתיבת דו”ח מעבדה בצירוף דף נוסחאות (בתמונה חברי הקהילה אוחזים את המחברות).

    כמו כן, נעשתה חשיפה לפרויקט כרמל 6000 המאתר בוגרות פיזיקה של החינוך הממ”ד לשירות לאומי משמעותי בפיתוח מוצרים טכנולוגיים לתועלת החברה – הייטק חברתי. מיזם חשוב זה בחסות רשת אמי”ת יעודד לימודי פיזיקה בקרב בנות.

    ד”ר אמנון אלדר, מנכ”ל רשת אמי”ת הגיע לברך את חברי קהילת אמי”ת, וציין את התרומה המשמעותית של קהילת הפיזיקה של רשת אמי”ת אשר הינה החלוץ ההולך לפני המחנה ומהווה דגם לחיקוי ודוגמה לקהילות נוספות ברשת אמי”ת. הפעילות הקהילתית הענפה מתבטאת גם בעלייה חדה ומשמעותית באחוז בוגרי הפיזיקה 16.5% ביחס לממוצע הארצי.