In מורי פיזיקה

מסע תלמידות יב’ מצטיינות בפיזיקה למאיץ החלקיקים בז’נבה
16 תלמידות יב’ מצטיינות בפיזיקה נבחרו להשתתף במסע אקדמי מרתק למאיץ החלקיקים ב CERN. שמונה בנות מתוכן מרשת אמי”ת מכל רחבי הארץ ו-8 תלמידות מרשת בני עקיבא. התהליך החל בפרסום קול קורא לאיתור תלמידות מצטיינות, ראיונות והשתתפות פעילה בקורס הכנה ברמה גבוהה שחשף אותן למגוון נושאים מעבר לתוכנית הלימודים ופתח צוהר להבנת פיזיקה של חלקיקים אלמנטאריים, המודל הסנדרטי ותורת היחסות. במהלך הביקור במאיץ החלקיקים בCERN שבז’נבה פגשו התלמידות פיזיקאים מכל רחבי העולם, שמעו על מחקרים חדשניים, סיירו במוזיאונים הממחישים את פעולות הגלאים  והעשירו את עולמן. בCERN יש שיתוף פעולה חוצה גבולות והתלמידות שמחו לראות איך מדינת ישראל לוקחת חלק בפרויקט זה. במאיץ החלקיקים מנסים ליצור תנאים דומים לבריאת העולם, שם חומר התנגש עם אנטי חומר במטרה להבין איך הכל התחיל ולאן העולם מתקדם וגם מפתחים טכנולוגיה חדשה בדרך מרתקת זו. הבנות ראו כמה מופלא היקום בו אנו חיים, חיזקו את אמונתן בבורא עולם וראו איך המחקר משתלב עם האמונה. ההשתתפות במשלחת נתנה להן כלים שישמשו אותן בעתיד ועודדה אותן לבחור בהמשך בלימודים אקדמיים מדעיים. המורה לפיזיקה רוני שחור המלמדת במדרשת אמי”ת מודיעין נבחרה ללוות את מחנה ההכנה והמסע למאיץ החלקיקים לצרן. ד”ר רחלה תורג’מן, ראש תחום לימודי הפיזיקה ברשת אמי”ת מציינת: “רוני נבחרה להוביל את ההכנה והליווי למסע כאות הערכה והצטיינות  אודות ניסיון מוצלח ומוכח בעידוד בנות ללימודי פיזיקה. הקימה את מגמת הפיזיקה במדרשת אמי”ת מודיעין לפני כ-4 שנים להובלה עם אחוז זכאיות של כ-20%”.
בתמונה: צוות המורות ותלמידות המשלחת עם פרופ’ גיורא מקניברג, המדען הישראלי במאיץ החלקיקים בצרן.


המדען הצעיר המצטיין של ישראל : תלמיד אמי”ת מדעי כפר בתיה ייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית של אינטל למפתחים צעירים
תלמיד אמי”ת מדעי כפר בתיה אביעד גווילי הלומד במגמת הפיזיקה ושותפו למחקר דניאל מרקוביץ’ מביה”ס ע”ש תמר אריאל בנתניה הם זוכי התחרות הארצית “מדענים ומפתחים צעירים בישראל”, שנערכה לפני כחודש במוזיאון המדע בירושלים.
התחרות מתקיימת בתמיכת קרן גורן-מונטי-פרארי ובשיתוף משרד החינוך מזה 22 שנה. השניים התמודדו מול מאות מתחרים מכל רחבי הארץ שערכו עבודות חקר מדעיות אשר נשפטו על פי קריטריונים של חשיבה מדעית ומחקרית, חדשנות, יצירתיות ותרומה עתידית למדע ולחברה.
עבודת החקר של אביעד ודניאל עסקה בפיתוח ומחקר של רכיב אלקטרוכימי היברידי המשלב סוללה וקבל על. את השניים הנחו נתנאל שפיגל מקבוצת המחקר של פרופ’ דורון אורבך מאוניברסיטת בר אילן ואוסקר פלץ מחברת אינטל.עבודתם הרשימה את צוות השופטים, שהורכב מחוקרים באקדמיה ומהנדסים בכירים באינטל, וזיכתה אותם במקום הראשון בתחרות הארצית.השניים ייצגו את ישראל בתחרות הבינלאומית של אינטל למדענים ומפתחים צעירים מכל רחבי העולם, שתיערך באריזונה, ארה”ב בחודש מאי הקרוב.
בתמונה התלמיד אביעד גווילי מקבל את אות ההצטיינות

מפגש מקוון של קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת
מפגש מקוון של קהילת מורי הפיזיקה של רשת התקיים ביום ב’, ג’ ניסן ה-08.04.19 בשעות 20:00-21:30.

מפגשי קהילת מורי הפיזיקה עוסקים בפיתוח חומרי למידה ואסטרטגיות הוראה לחיבוב המקצוע, להגדלת עניין התלמידים במקצוע באמצעות למידה בדרך החקר, למידה פעלתנית, רלבנטית מעניינת ומסקרנת וכמובן זאת לצד פיתוח חומרי הוראה, פריטי הערכה ברוח בחינות הבגרות למיטוב פדגוגיה מכוונת בגרות איכותית להעלאת אחוז הזכאים לבגרות בפיזיקה בהיקף של 5 י”ל.

בחלק הראשון של המפגש הציג תלמיד יב’ מצטיין אביעד גווילי מבית החינוך אמי”ת כפר בתיה את עבודת החקר בפיזיקה שעסקה בסוגיה רלבנטית, מעשית בעלת השפעה בחיי היום יום בנושא-

האם ניתן לייצר רכיב אלקטרוכימי שנטען מהר, אך עובד לאורך זמן?

עבודה זו הרשימה מאד את צוות השופטים בתחרות מדענים מפתחים צעירים וזיכתה אותו במקום הראשון. אביעד הסביר בצורה מדעית מרשימה אשר מייצגת בכבוד רב מדען מהשורה הראשונה. אביעד תיאר את מחקרו בצורה קולחת, עניינית ומרתקת. מורי הפיזיקה הועשרו במיוחד מהידע שהפגין התלמיד וציינו לשבח את התוכן והאופן. יישר כח ענק לתלמיד אביעד גוילי הצופים לו עתיד מזהיר במדע ובמחקר.

בחלק השני של המפגש הציג המורה אילן תורג’מן מאולפנת אמי”ת חיפה חומרי הוראה שפיתח לסיכום יעיל של חומר הלימוד בכבידה. שיתוף עמיתים בנעשה בכיתה, פתיחת “דלת” הכיתה בפני חברי הקהילה היא היא אחת מאבני היסוד לביסוס והעצמה של קהילת מורים לומדת. ועל כן, בכל מפגש המורים משתפים זה את זה בנעשה בכיתה.

בחלק השלישי של המפגש הציג נועם הבר, מורה לפיזיקה מבית החינוך אמי”ת ע”ש גוטווירט משדרות

כלי טכנולוגי להערכת עמיתים. כלי זה מאפשר להעריך חומרי הוראה, תשובות אותנטיות של תלמידים ועוד. ההערכה משקללת ציון אודות הערכה על עצם המשימה והערכה על הערכת עמית אודות המשימה.

בחלק הרביעי של המפגש הציג גנאדי אקסלרוד שימוש באקסל לבנית סימולציה לחקר קרינת גוף שחור מתוך שימוש בניסוי מסורתי של אופיין של תיל מתכתי ונורת להט.

בחלק החמישי הציגה רוני שחור, מורה לפיזיקה ממדרשת אמי”ת מודיעין את המסע למאיץ החלקיקים לצרן של משלחת תלמידות רשת אמי”ת. רוני תיארה את התהליך החל ממסע ההכנה, ביקור באתרים מדעיים משמעותיים במסע, את החוויה המדעית-אישית וההשפעה של הפעילות אודות עידוד תלמידות לפיזיקה.

 

Recent Posts