המשנה הראשונה בפרקי אבות מעבירה מסר חשוב ומשמעותי לכל תחומי החיים ובפרט לעוסקים בהוראה וחינוך, כי שלמות הלימוד מושגת באמצעות עשייה ויישום של הנלמד בבית מדרש.
בית המדרש של קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת שוקק חיים ולמידה לצד יישום העקרונות הנלמדים בכיתות ושיתוף חברי הקהילה בממצאים מהכיתות לפיתוח תובנות ויישומן. יישום עקרון זה מפורט בהרחבה באתר קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת. תודה רבה לאירית הרמן מנהלת האתר על עבודה מקצועית ומסורה. תיעוד של המפגשים מוצג באתר קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת.

ד”ר צביקה אריכא מפמ”ר פיזיקה השתתף במפגש סינכרוני (מקוון) קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת שהתקיים ביום שני, ח’ אייר ה- 13.05.19 וענה לשאלותיהם של המורים בהתייחס לבגרות בפיזיקה שתתקיים בקרוב. השלשת אחוז זכאי הפיזיקה ברשת אמי”ת מעמידה אתגר מקצועי משמעותי בפני המורים של הוראה בכיתות הטרוגניות ועל כך היה עיקר הדיון – יישום ומימוש העקרונות הפדגוגיים של תוכנית הלימודים בפיזיקה בהוראה בכיתה הטרוגנית.
תודה רבה ויישר כח ענק לד”ר צביקה אריכא שנתן מענה מקצועי איכותי במיוחד לשאלות המורים.

יישום הלמידה הבית מדרשית פיזיקלית בתחום הפיזיקה המחקרית נעשה בין היתר גם ע”י השתתפות תלמידים המציגים את עבודתיהם המחקריות.
במפגש שהתקיים ביום שני, ח’ אייר ה- 13.05.19 הציגו תלמידי ישיבת אמי”ת אשדוד: נאור פיטוסי, לביא סופרו ויעקב זנא אשר ביצעו פרוייקט חקר במסגרת פרוייקט “שרפים” בנושא: “בניית מטרה פולטת ניוטרונים למאיץ שרף” פרוייקט זה נחקר עקב דרישה להפוך את מתקן המחקר לידידותי לסביבה.

פרוייקט “שרפים” הינו מיזם הנוצר כתוצאה משיתוף פעולה בין עירית אשדוד ומרכז המחקר הגרעיני ביבנה (ממ”ג). בהנחיה ובקרה של הפיקוח על הוראת הפיזיקה.
לפרוייקט נבחרים תלמידי יב’ מצטיינים המבצעים מחקר פיזיקלי בהנחיית חוקרי ממ”ג. התלמידים נחשפים לתחומי מחקר מתקדמים ומעורבים במחקר כאחד החוקרים מהשורה.
המחקרים אותם מבצעים התלמידים הינם בזיקה לעולם הפיסיקה הגרעינית וההנדסה, וחוקרי ממ”ג אשר מלווים את התלמידים הינם מהנדסים ומדענים אשר חיים את עולם המחקר והמדע. המורה לפיזיקה מביה”ס מעורב בפרוייקט ושותף גם הוא להנחיית התלמידים.
התלמידים נדרשים לכתוב עבודת חקר (פרויקט) התוצג בפני בוחן חיצוני של משרד החינוך. הציון אותו יקבלו על פרויקט החקר מחליף את ציון הבגרות של  בחינת הבגרות במעבדה ואת ציון ה 30% הפנימיים אשר מהווים 45% מהציון הכולל בפיסיקה 5 יח”ל.
התלמידים מציינים פה אחד כי הפרוייקט מחבר את זיקתם למקצוע הפיזיקה והשפיע על בחירתם לעסוק במחקר במדעים בכלל ופיזיקה בפרט בעתידם המקצועי.
פיזיקה מתוקה לעידוד בחירת בנות בפיזיקה ממדרשת אמי”ת מודיעין בנות
פעילות פיזיקלית מתוקה ומרתקת של בניית מכונת גלים משיפודים ודובוני ג’לי התקיימה בערב המגמות לתלמידות עתודה מדעית כיתה ט’ במדרשת אמי”ת מודיעין, במטרה לעודד תלמידות מצטיינות למגמת הפיזיקה. במכונה ניתן להדגים את משוואת הגלים -תלות התדירות במקור שמנדנד, תלות המהירות בחומר (מורידים חלק מהדובונים) ותלות אורך הגל בשניהם. כמו כן, ניתן להדגים גלים עומדים ונקודות צומת. המכונה נבנתה בשיתוף פעולה של כל בנות הקבוצה (שגם טעמו מהסוכריות…) ולמחרת, בערב המגמות התלמידות הסבירו להורים על התופעות הגליות.
בתמונות ניתן לראות את עוצמת החוויה הפיזיקלית המתוקה.
יישר כח ענק לרכזת המגמה רוני שחור על היוזמה לפעילות.

ברכות חמות ולבביות לתלמידי יא’ שזכו בשלב ב’ של האולימפיאדה הארצית לפיזיקה והעפילו לשלב ג’ הכולל מחנה קיץ בן שבועיים שיתקיים באוניברסיטת בן גוריון בתאריכים 28/7-9/8.

כ-176 תלמידים התמודדו בשלב ב’ שהתקיים בתאריך ה- 30/4/19 במרכזים אקדמיים.
כ- 30  תלמידים עלו לשלב ג’.
רשת אמי”ת קיימה הכנה באמצעות למידה וירטואלית ומרתון בן יומיים בחופשת הפסח בהנחיית אלכס ויינברג המאמן של רשת אמי”ת לאולימפיאדות לפיזיקה.

הזוכים המאושרים הם:
1.      דוד גרמן, אמי”ת איתן מעלה אדומים.
2.      אליהו נזלובין, אמי”ת איתן מעלה אדומים.
3.      נתן בר אילן, ישיבת אמי”ת עמיחי.
4.      רוני פיבניק, מקיף אמי”ת באר שבע.
נבחרת הפיזיקה מאפשרת לתלמידים המצטיינים ביותר בישראל למצות את הפוטנציאל שלהם, להתאמן וללמוד לקראת השתתפות באולימפיאדת הפיזיקה הבין לאומית ובעתיד, להפוך לדור הבא של מובילי המחקר והפיתוח באוניברסיטאות ובתעשייה.

Recent Posts