חוקרים את חוקי הפיזיקה בפעילויות ספורטיביות

האם המרחק בין פיזיקה וספורט הוא כמה שנות אור?

מיזם חדש וייחודי של הוראה חדשנית וסוחפת של שילוב פיזיקה וספורט פותח ברשת אמי”ת בהובלת ד”ר רחלה תורג’מן, ראש תחום לימודי הפיזיקה בשיתוף אקדמי של שרי צלניקר מנהלת סטודיו דאנס, בוגרת וינגייט ואוניברסיטת ת”א מדריכת אירובי ועיצוב, פילאטיס, חדר כושר והתעמלות לילדים.

תלמידות כיתות ט’-י’ ממדרשת אמי”ת אשדוד התנסו בפעילות חוויתית מבוססת הנחיה אקדמית אודות חוקי הפיזיקה הבאים לידי ביטוי בביצוע מוצלח של פעילויות ספורטיביות תוך שימוש במגוון אביזרים” כדורי פיטבול, משקולות, כדורים, גומיות, גליגיליות.

הפעילויות הספורטיביות “לבשו” אופי פיזיקלי ונעשתה המשגה של מונחים מתחום הפיזיקה כדי להסביר לדוגמא כיצד חוקי הכח של ניוטון ניתן לשלוט על אופי התנועה על כל הפרמטרים הכמותיים כגון מהירות, תאוצה, אנרגיה. מושגים מעולם הספורט כגון “כח מתפרץ”, התנגדות, תנופה, סיבולת הוסברו באמצעות חוקי הפיזיקה כך שהתקבלה התאמה מושלמת בין חוקי הפיזיקה והספורט. תוך כדי תנועה התלמידות למדו אודות שיווי משקל ומנופים מופלאים בגוף האדם כך שהיה ניתן לראות את מימוש הפסוק: “ומבשרי אחזה אלוה” (איוב יט, 26).

הפעילות הייתה מגוונת וכללה הסבר מקדים, תרגילי חימום ארוביים, הסבר של העקרונות הפיזיקליים, ביצוע תרגילי שיווי משקל, עבודה בקבוצות מלווה בדף עבודה ייחודי שפותח לטובת הפעילות המבקש לתאר את התופעות הפיזיקליות בצורות שונות: מילולי, טבלאי גרפי נוסחה. התלמידות התבקשו להעלות שאלות חקר שמעניינות אותן והן ברות חקירה.

ד”ר רחלה תורג’מן: “מטרת המיזם לעודד ללימודי הפיזיקה תוך חיבור הפיזיקה לכל תחומי החיים, להטמיע למידה סקרנית, רלבנטית וסוחפת ברוח הלמידה החדשנית של מיזם הגוגיה, כמו זו בעיקר בקרב בנות. משובי התלמידות מעידים כאלף עדים על פעילות מוצלחת מאד שהשיגה את ייעודה בעיקר בחיבוב המקצוע וחידוד ההבנה הפיזיקלית כפי שניתו לראות בגרף”

התלמידות קיבלו גומיית פילאטיס להמשך חקירה פיזיקלית משמעותית מבוססת ספורט.

Recent Posts