דף עבודה לתלמיד

 In ג ע"ב – הורדוס

 

לחץ להורדת קובץ WORD של דף עבודה לתלמיד – סוגיית הורדוס

 

דף ג:-“הורדוס עבדא דאית חשמונאי הוה”(שורה 5 רחבה) עד דף ד. “לגובא דאריוותא” (נקודתיים)

מבוא

אנו עוסקים כעת ביחידת אגדתא,אשר דנה בסתירת בית המקדש ובנינו ע”י הורדוס, בעקבות עצתו של החכם בבא בן בוטא. זוהי הזדמנות טובה להבנה מעמיקה יותר של תפקיד האגדתא בגמרא, ביחס לדיון ההלכתי.
לשם הבנת האגדתא עליכם לעבוד בצמוד עם המילון, ופרוש רש”י.
מומלץ לענות על השאלות בעיון.

מושגים:

“ינוקתא”-     מדובר כנראה במרים החשמונאית אשר אותה הורדוס העריץ  ונשא לאישה.
על פי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, רצח בסופו של דבר הורדוס את מרים ואת בניו אשר נולדו ממנה.

“מקרב אחיך תשים עליך מלך”-     פסוק זה מורה שמלך בישראל, צריך להיות יהודי. חכמים על פי התוס’, חידשו שגם עבד ,החייב במצוות כאישה, אינו יכול לשמש כמלך. פרשנות זו איימה על הורדוס.

מלכותא-     הורדוס היה כפוף למלכות רומי, ולכן לא יכל לקבל החלטות עצמאית בכל דבר ועניין. מלכות זו יכולה לפגוע בו ובמעמדו, אם לא יציית לה הורדוס.

 

שאלות:

  1. מדוע הטמין הורדוס את גופתה של אשתו בדבש? (שתי סיבות)
  2. מדוע רצח הורדוס את חכמים, וכיצד שיפוץ בית המקדש מהווה סוג של תיקון לחטאו?
  3. כיצד נראה בית המקדש חיצונית, על פי הגמרא?
  4. מה הבעיה בנתינת עצה להורדוס, ומדוע בכל זאת יעץ לו בבא בן בוטא?

שאלות לעיון:

  1. כיצד מתקשר סיפור הורדוס לדיון ההלכתי אשר מופיע לפניו?
  2. באגדתא, מופיע מוטיב הראיה והעיניים, באופנים שונים:
  • נסו לסקור את המופעים השונים, של מוטיב זה לאורך האגדתא.
  • איזו ראייה-עיניים, מתוארות באגדתא באופן שלילי, ואיזה באופן חיובי?
  • האם נשאר לבא בן בוטא כושר ראייה? מאיזה סוג?
  1. הורדוס ניסה למחוק את דמות העבד שלו בתחילת הסיפור. כיצד עולה ניסיונו זה על פי סוף הסיפור?
  2. האם ניתן לקשר את האגדתא לסוגית הזק ראייה? אם כן באיזה אופן? במה מוסיפה האגדתא לדיון?
Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש