מפני שיבה תקום – למה לכבד זקנים?

 In קידושין לב ע"א - כבוד הרב
לחץ להורדת קובץ WORD של מפני שיבה תקום – למה לכבד זקנים?

קידושין לב, ב – לג, א

קישר להרחבה משיעור מאתר לב לדעת

א. פתיחה:

השמעה של השיר ‘למי יש יותר כבוד’ של יהורם גאון לחץ כאן.

כל הכבוד יהורם גאון

מילים: דן אלמגור לחן: דובי זלצר

בקסבה בחצי היום

כשהשוק פתוח

הייתי ככה סתם הולך

והחזה מתוח

כולם אומרים איזה קנון

עובר בסימטאות

עושים שלום מכל חלון

כל הכבוד!

כולם היו יודעים אז טוב מאוד

למי למי – יש יותר כבוד

כולם היו יודעים אז טוב מאוד

למי למי, תמיד למי – יש יותר כבוד

וכשהקרב היה בוער

והכיתה לא זזה

המפקד היה אומר:

“אתה ראשון יא קזה!”

כולם ידעו שקזבלן

ראשון תמיד לצעוד

ומאחור הם צעקו:

“כל הכבוד!”

כולם היו יודעים אז טוב מאוד…

אחד הולך עם בחורה

ביפו בין ערביים

אם רק ארצה אצלי תהיה

ישר בין הידיים

אך לא אפריע לבחור

שלא יתחיל לרעוד

כי זה אצלי פשוט פרינציפ

לי יש כבוד!

כולם היו יודעים אז טוב מאוד…

אם בא שיכור לאיזה בר

אני אותו מרגיע

הוא עף אצלי מן השעון

ישר עד ג’בלייה

אבל אחר כך הוא חוזר

ובא קטן מאוד

מרים כוסית ועוד אומר:

“כל הכבוד!”

כולם היו יודעים אז טוב מאוד…

לאחר השיר, נפתח את השיעור בדיון עם התלמידים, מי מבחינתך הוא אדם מכובד? איזה אנשים בחיים שלך אתה מכבד? את מי אתה חושב שראוי לכבד? מה משמעות הכבוד אותו אנחנו רוצים לתת? כיצד מכבדים? מה ההשלכה המעשית של זה?

נבקש מכל תלמיד לבחור 2 אנשים מכובדים מבחינתו. נשאל אותו מדוע הוא נחשב מכובד? מה גורם לו לכבד אותם? ואיזו פעולהות הוא נוקט כדי להביא את הכבוד שלו לידי מעשה?

 

ב. עיון במקור בתורה

 

“מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקיךָ אֲנִי ה’ “. (ויקרא יט, לב)

שאלות לדיון על הפסוק:

  • איך אתם מבינים את הפסוק? איך הייתם מנסחים את הציווי באופן אחר?
  • מהם הדינים שאנו לומדים מהפסוק?
  • אילו קשיים מעורר הפסוק?

אפשרות מתודית: כתיבת הפסוק הנ”ל על גבי מספר בריסטולים ולהדביק אותם על גבי הלוח באמצעות סלוטייפ; ככה התלמידים יוכלו לשנות את סדר המילים בפסוק בהתאם לרעיונות שלהם. 

 

ג. הכרות עם המונח התלמודי – יכול… תלמוד לומר

ביטוי המופיע במדרש הלכה שמשמעו: שמא תאמר כך וכך, בא הכתוב להשמיענו שאין הדבר כך. מדרש ההלכה מביא אפשרות להבנה מטעה ומצטט את הפסוק המבסס את הפירוש הנכון.

  • לבקש מהתלמידים שייתנו דוגמאות מהחיים שבהם הם ישתמשו במונח: יכול.. תלמוד לומר..
  • למשקיענים בלבד- קיום תחרות ‘ממים’ בנושא הנ”ל!!!

 

יכול …

 (הווא אמינא)

תלמוד לומר (מסקנה)

המקור המדויק

הסבר במילים שלך

1

יכול יעמוד בפני זקן אשמאי?

 

תנא קמא:

תנא קמא:

ריה”ג:

 

 

ריה”ג:

2

יכול יעמוד מפניו ממקום רחוק?

     

3

יכול יהדרנו בממון?

     

4

יכול יעמוד מפניו מבית הכיסא…?

     

5

יכול יעצים עיניו כמי שלא ראהו?

     

6

מנין לזקן שלא יטריח?

     

ד. מסקנות

עיין בדברי תנא קמא ורבי יוסי הגלילי בברייתא; מה ההבדל בין השיטות שלהם?

לאור מסקנת דברי הגמרא – סכם את הדעות של התנאים במקרים הבאים.

 

כיצד הוא מבין את הפסוק: “מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקיךָ אֲנִי ה'”?

זקן וחכם

צעיר וחכם

זקן אשמאי

תנא קמא

       

רבי יוסי הגלילי

       

איסי בן יהודה

       
Recommended Posts

כתבו תגובה

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש

נגישות