הקדמה למסכת קידושין- הרב ירון ניסנהולץ (מערך שיעור)

דף עבודה זה הינו דף שעוסק במבנה של הפרק ולא בתוכנו, כאשר הרעיון הוא שהתלמידים יבינו מדוע אנחנו עוסקים בענייני מצוות בהקשר של מסכת קידושין. יוצא השנה  שהתלמידים לומדים מסכת “קידושין” והם לא נוגעים בכלל בנושא – אז דף זה מאפשר להם לראות קצת את התמונה הגדולה של הפרק.

קידושין / דף עבודה מס’ 1

הקדמה למסכת קידושין – מבנה פרק א’ במשנה
אנחנו נפתח את הלימוד שלנו השנה במסכת קידושין בפרק א’ משנה ז’ ונעסוק בהמשך בכמה סוגיות בגמרא הקשורות למשנה זו. כהקדמה נלמד תחלה את משניות הפרק כולו מתוך מטרה להבין את הקשר של משנתנו לפרק זה.

למדו בחברותא את הציטוטים הבאים מתוך משניות פרק א’ וסמנו בכל משנה את המילים המרכזיות.
בשלב זה של הלימוד אין צורך להתעמק בכל מושג.

משנה א: האשה נקנית בשלש דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים נקנית בכסף בשטר ובביאה… וקונה את עצמה בגט ובמיתת הבעל היבמה נקנית בביאה וקונה את עצמה בחליצה ובמיתת היבם. 

משנה ב: עבד עברי נקנה בכסף ובשטר וקונה את עצמו בשנים וביובל ובגרעון כסף יתירה עליו אמה העבריה שקונה את עצמה בסימנין הנרצע נקנה ברציעה וקונה את עצמו ביובל ובמיתת האדון. 

משנה ג: עבד כנעני נקנה בכסף ובשטר ובחזקה וקונה את עצמו בכסף על ידי אחרים ובשטר על ידי עצמו דברי רבי מאיר וחכמים אומרים בכסף על ידי עצמו ובשטר על ידי אחרים ובלבד שיהא הכסף משל אחרים.

משנה ד: בהמה גסה נקנית במסירה והדקה בהגבהה דברי ר’ מאיר ור’ אליעזר וחכמים אומרים בהמה דקה נקנית במשיכה.

משנה ה:  נכסים שיש להם אחריות נקנין בכסף ובשטר ובחזקה ושאין להם אחריות אין נקנין אלא במשיכה…

משנה ז: כל מצות הבן על האב אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות האב על הבן אחד אנשים ואחד נשים חייבין וכל מצות עשה שהזמן גרמה אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות עשה שלא הזמן גרמה אחד אנשים ואחד נשים חייבין וכל מצות לא תעשה בין שהזמן גרמה בין שלא הזמן גרמה אחד אנשים ואחד נשים חייבין חוץ מבל תשחית ובל תקיף ובל תטמא למתים.

משנה ח: הסמיכות והתנופות וההגשות והקמיצות וההקטרות והמליקות וההזאות והקבלות נוהגין באנשים ולא בנשים חוץ ממנחת סוטה ונזירה שהן מניפות.

משנה ט: כל מצוה שהיא תלויה בארץ אינה נוהגת אלא בארץ ושאינה תלויה בארץ נוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ חוץ מן הערלה וכלאים רבי אליעזר אומר אף מן החדש.

משנה י: כל העושה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין לו ימיו ונוחל את הארץ וכל שאינו עושה מצוה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין לו ימיו ואינו נוחל את הארץ כל שישנו במקרא ובמשנה ובדרך ארץ לא במהרה הוא חוטא שנאמר (קהלת ד’) והחוט המשולש לא במהרה ינתק וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ אינו מן הישוב.

לאחר הלימוד המשיכו לשאלות :

1. איזה כותרת היית נותן לכל הפרק?
                                                                                
2. חלק את הפרק לחלוקות משנה ותן כותרת לכל חלק
                                                                                
                                                                                
3. מה הקשר בין החלקים השונים של הפרק?
                                                                                
                                                                                
4. מה הקשר של המשנה שלנו (א, ז) לפרק זה?
                                                                                
                                                                                
5. עיין בשלושת מפרשי התלמוד הבאים וסכם בלשונך את תשובתם לשאלה 4:

חידושי הריטב”א מסכת קידושין כט, א

והא דקתני לה רבי להא מתניתין הכא, מסתבר לי משום דבמצות המוטלות על האב לעשות לבנו דקתני רישא חדא מינייהו
להשיאו אשה כדמפרש במתניתא, ואיידי דתנא הא תנא אידך.

                                                                                
                                                                                
בית הבחירה למאירי, מסכת קידושין פתיחה

ואמנם הפרק הראשון… יסוב על שלשה ענינים הראשון בענין הדרכים שהאשה מתקדשת בהם ועל אי זה צד מקדש בהם,
השני במה שנתגלגל לבאר דרכי הקנינים בשאר הדברים, השלישי שעל ידי מצות קדושין שהיא משתלשלת למצות פריה
ורביה שאין הנשים חייבות בה בא לבאר המצות שהנשים חייבות בהן ואותן שהן פטורות מהן, ועל ידי גלגול דבר זה
ביאר המצות הנוהגות בחוצה לארץ ושאין נוהגות אלא בארץ.
זהו יסוד הפרק דרך כלל אלא שיתגלגלו בו דברים שלא מן הכונה כמו שהקדמנו.

                                                                                
                                                                                
פני יהושע מסכת קידושין כט, א

ועוד נראה דרבינו הקדוש [=רבי יהודה הנשיא] לאחר שסידר כל קנינין שבעולם במה נקנין ושיש חילוק בכמה דברים
בין קניין האיש לקניני האשה כגון האי דריש מכילתין ובין עבד לאמה וכל זה בקניני העולם הזה חזר לפרש קנין העולם
האמיתי דלעולם הבא שאינו נקנה בשום דבר מהקנינים הקודמין שקונין קניני העוה”ז אלא בשכר קיום המצות.

                                                                                
                                                                                
להורדת הקובץ-הקדמה למסכת- דף עבודה הרב ירון ניסנהולץ

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש