“טיפים” למנחי  כתיבה יוצרת / נורית בר יוסף 

image_print

ממש כשם שכל אחד יכול לקרוא, כל אחד יכול לכתוב. זה שריר שכדאי לאמן. צריך רק להיות מוכן לצאת לדרך,  לשחרר ביקורת, להעיז לכתוב שטויות ( כדי להצליח לכתוב גם דברים חכמים) ,  ולתת למעין הנסתר שבתוכנו להתחיל לפכות ולהפתיע אותנו.

תרגילי כתיבה יוצרת יכולים ללוות את הלימוד כדרך פרשנית לסוגיה, ויכולים גם להיות הקדמה לסוגיה, או סיכום על דרך ההפנמה.

מרחב:  מקום אינטימי סגור ונעים

סידור שולחנות שמתאים ל”חבורה לומדת” ולא להרצאה פרונטלית.

ציוד: דפים וכלי כתיבה.

יצירת אוירה:

אוירה מקבלת, לא שיפוטית ולא ביקורתית.

פתיחות והכלה.

מותר לכתוב קליל,  מותר גם להעמיק , מותר לצחוק, וכן, מותר פה גם לבכות,

כך נבנית חבורה עם קשרי עומק ואמון, כך מצליחים להיוודע לסיפור הפנימי שבלב חברי ולסיפור הפנימי שלי.

גרוי:
גרוי לכתיבה יגיע מהנחיות מעוררות דמיון, מלימוד מעורר נפש.

כידוע תלמידים מאוד לא אוהבים לכתוב חיבור על החופש הגדול, לעולם אל תבקשו מהם..    שאלו – מה הזבוב על הקיר היה אומר על השיעור שעברנו .. נהלו דו שיח בין שני חפצים בסיפור..  כתבו סוף  לסיפור שקטענו באמצע..

דוגמא בסוגיות בגמרא:

  1. דמיינו שתי דמויות ” מידת השלום” ומידת האמת” תארו בכתיבה איך נראית כל אחת מהן, (מה הן לובשות, איך הן הולכות   וכו’..) נהלו ויכוח בין שתיהן בסוגיה שלמדנו.

או לדוגמא- הפגישו את שתיהן עם כלה וכתבו כמה משפטים שכל אחת מן הדמויות אומרת לכלה.  (“כיצד מרקדין לפני הכלה”- בית שמאי מול בית הלל)

  1. בבית המדרש של רבי… מתנהל עכשיו דיון בנושא…. פתאום נפתחת הדלת ונכנסת….  מהי אומרת , ומה עונים לה יושבי בית המדרש.   ועוד, ועוד..

תרגילי הכתיבה:   מומלץ לבנות הדרגה מ”תרגילי חימום” קטנים ולא מאיימים ועד לתרגילים פנימיים ונפשיים.

ההדרגה היא גם במשימת הכתיבה- ממשימות קטנות ומצומצמות ועד לכתיבה רחבה יותר  וגם ברמת הכניסה לנפש.

חימום כתיבה לדוגמא: כתיבת אסוציאציות, דימויים,  כתיבת משפט אחד, מילה..

כתיבה מרוחקת: כתיבה מתוך דמות זרה אחרת (לא “אני”)  , לבחור זוית ראיה בסיפור, לכתוב מנק’ מבט של דומם  או בעל חי וכד’.

זמן הכתיבה: לאחר ההנחיה , יש לאפשר זמן כתיבה בשקט מוחלט ולהתריע כשתי דקות לפני הסיום.

משוב: על המנחה לומר כמה מילות משוב לכל אחד מהמשתתפים לאחר שהקריא- לחזור על עיקרי הדברים ששמע, לציין רעיון שאהב, משפט שסיקרן אותו וכד’ ,  בהדרגה להרגיל גם את המשתתפים האחרים בסדנא לפנות לחבריהם בסוף ההקראה ולומר להם כמה מילים על מה שכתבו.

אני ממליצה למנחה להשתתף  בתרגילי הכתיבה ולקרוא גם הוא את שכתב בפני תלמידיו.

והכי חשוב, להנות.  להסתקרן מהמסע, מהמקורות ומהאנשים אותם אזכה ללמוד דרך הכתיבה והקריאה המשותפת.

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

נגישות