מעגל השנה העברית

חודש תמוז

תמוז הוא החודש העשירי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והרביעי בשנה המתחילה בחודש ניסן.
מזלו של חודש תמוז הוא מזל סרטן. 

כיף בחופש הגדול לבתי הספר היסודיים

פעילויות פנאי לבית הספר היסודי בנושאים: כֵּיף עִם סְפָרִים, מִשְׂחָקִים, כֵּיף עִם בְּגָדִים,  בּוֹאוּ וְנִהְיֶה בְּטוּחִים בַּקַּיִץ , בּוֹאוּ וּנְצַיֵּר , בּוֹאוּ וְנַכִּיר אֶת עַצְמֵנוּ, כֵּיף עִם מוּסִיקָ...

פעילויות פנאי לבית הספר היסודי בנושאים: כֵּיף עִם סְפָרִים, מִשְׂחָקִים, כֵּיף עִם בְּגָדִים,  בּוֹאוּ וְנִהְיֶה בְּטוּחִים בַּקַּיִץ , בּוֹאוּ וּנְצַיֵּר , בּוֹאוּ וְנַכִּיר אֶת עַצְמֵנוּ, כֵּיף עִם מוּסִיקָה

לכניסה לאתר

קרא עוד...

צום י”ז בתמוז

מה קרה בי"ז בתמוז...

מה קרה בי"ז בתמוז?
יום תחילת החורבן, היום שבו נבקעו חומות ירושלים בימי בית המקדש השני

לכניסה לאתר

קרא עוד...

ימי “בין המצרים”

שלושת השבועות שבין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב היו ימים הרי גורל לעם ישראל.  הם החלו עם הבקעת חומות ירושלים עד שנפלה העיר כולה בידי הרומאים, וביום תשעה באב הועלה בית המקדש באש...

שלושת השבועות שבין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב היו ימים הרי גורל לעם ישראל.  הם החלו עם הבקעת חומות ירושלים עד שנפלה העיר כולה בידי הרומאים, וביום תשעה באב הועלה בית המקדש באש.

לכניסה לאתר

קרא עוד...

פנאי בחופש הגדול

קרא עוד...

קייטנות קיץ דיגיטליות

 קַיטנות קיץ דיגיטליות/משרד החינו...

learning קַיטנות קיץ דיגיטליות/משרד החינוך
לתלמידי על יסודי

 

פיתוח קוד ומדעי המחשב

 

גרפיקה ואנימציה

 

כלים דיגיטליים

 

מדעים

מולטימדיה

מידענות

קרא עוד...

מבחר אתרים ומידע ברשת האינטרנט

אתרים ללימוד וחזרה על תכני הלימודי...

חופשאתרים ללימוד וחזרה על תכני הלימודים

 

חופשאתרים וטיולים בארץ

 

חופשתנועות נוער

חופשספורט

 

חופשתחביבים

 

חופשהתנדבות

קרא עוד...

פנאי בחופש הגדול – מהו הפנאי

לקראת החופש הגדול עליכם לתכנן את תרבות הפנאי שלכם...

לקראת החופש הגדול עליכם לתכנן את תרבות הפנאי שלכם.
יחידת לימוד זו באה לעזור לכם להבין מהו פנאי ואיך ניתן לנצל 
בצורה  משמעותית ויעילה יותר את החופש הגדול.
 
 

ב. עבדו בזוגות ובחרו ביחד היגד המסביר הכי טוב מהו פנאי.

 
ג. כדי ללמוד עוד על תרבות הפנאי בראי היהדות קיראו את המאמר
 
ד. בפעילות הבאה תוכלו לבדוק את עצמכם: 

ה. השוו את תוצאות הסקר לתשובות שלכם.

האם ההרגלים שלכם דומים להרגלים של בני נוער אחרים?

קרא עוד...

תכנון זמן הפנאי

א....

א. ענו על השאלה הבאה בקבוצת הדיון:  
האם יש מקום לחשוב שוב על ההרגלים שלכם,
ולתכנן את הזמן הפנוי שלכם בעתיד בצורה טובה יותר?

שלחו  את תשובתכם לקבוצת הדיון.

 

רשימה 
ב. התחלקו לזוגות, בחרו אחד מהמקורות או השו"תים שלפניכם. 
עיינו במקור ובתגובות בני הנוער עליו וענו על השאלות בהמשך:
קטעי מקורות
האם יש מקום לתרבות פנאי לדתיים?-אתר כיפה, הרב שי פירון
תרבות הפנאי הבעיה, אתר כיפה, הרב יעקב אריאל
תרבות הפנאי, הרב שמואל אליהו, אתר כיפה
תרבות הפנאי, הרב יובל שרלו, אתר מורשת
סרטים? הרב יובל שרלו, אתר מורשת
לימוד תורה ופנאי, הרב שרלו, אתר מורשת
להתנדב במד"א, הרב שרלו, אתר מורשת
וידויו של טלויזהוליק, אש התורה

ג. לאחר שעיינתם במקורות ענו על השאלה הבאה:
האם יש עמדה מרכזית שרוב הרבנים תומכים בה בנוגע לתרבות הפנאי? מהי?


ענו בקבוצת הדיון 
ד. האם לאור העמדות שקראתם תשנו במשהו את תרבות הפנאי שלכם בשעות הקיץ? כיצד? 

נקודת יסוד ביהדות שאין יום שהוא "סתם" ולא שייך המושג "להעביר את הזמן". 
כל יום הוא חשוב ובעל תכלית. האדם הגיע לעולם למלא תפקיד מסוים במהלך חייו. 
(הזמן הוא פונקציה בעולם ואנו נמצאים בתוכו להשלים משימה מסוימת).
משימה זו היא מפעל חיים. כל יום שבו אנו ממלאים את תפקידנו, מקרבנו להשלמת המשימה, ואילו יום שמבוזבז מרחיק אותנו מהתכלית אשר בגללה הגענו לעולם. 
מתוך אתר הידברות 

הצעות פעילות פנאי לתלמידים:
פעילויות יומיומיות לחופש, מנהל החינוך הדתי - משה"ח 
מבחר אתרים ופעילויות לשעות הפנאי

הצעות פעילות למורים:
כובעי החשיבה של דה בונו 
עת לעשות - מודל למעורבות חברתית, מינהל חברה ונוער (קובץ וורד)
לקראת סיום,מנהל חברה ונוער
חשיבות תהליך הפרידה, מנהל חברה ונוער
סיכום ופרידה לקראת היציאה לחופש הגדול, חגית גברעם
קובץ פעילויות לפרידה מהקבוצה/ מהכיתה/ ליקטה יעל קוטון
פרידה, מנהל חברה ונוער
על סדר היום, בטרם נאמר שלום, מנהל חברה ונוער
מושיק סיפור פרידה, מנהל חברה ונוער
פרידה, מנהל חברה ונוער
סיומים והתחלות, שיעור אחר
שיר - לסיום, רחל שמיר
שנה אחרונה, הפעלות לכיתה יב'
שיר - פרידה שהיא התחלה, רחל קראוס
פעילויות המתאימות לשלבי פרידה וסיום
פרידה מקבוצה, הפעילות לקוחה מתוך החוברת "האתגר – לחנך!", מנהל חברה ונוער יומן של התחלות, רונית דינור
יומן של התחלות, רונית דינור
חופש הגדול" מהישרדות להזדמנות, כיוונים (דרכים להפוך את החופש למנוף לצמיחה)
מאמר: החופש הגדול גדול מדי, ד"ר יצחק לב-רן, מנהל אמי"ת דביר בית-שמש

קרא עוד...

כובעי החשיבה של דה בונו

הערה למורה: בהמשך ההפעלה תמצא הסבר תיאורטי על השיט...

הערה למורה: בהמשך ההפעלה תמצא הסבר תיאורטי על השיטה
 
מטרות
1. לפתח מודעות לסגנונות ניצול הפנאי באמצעות כובעי  החשיבה של דה- בונו.
2. לשכלל את ההבחנה בין רגשות עובדות  ועמדות.
3. לברר את עמדותיהם של המשתתפים   בנושא בילוי הפנאי. 
 
משך ההפעלה: כ45- דקות. 
 
עזרים:  - דף מידע למנחה על כובעי החשיבה ע"פ דה-בונו.
            - כובעים או פתקיות בצבעים הדרושים (לבן, אדום, ירוק, צהוב, שחור וכחול).
            - כרטיס משימה קבוצתית לכל צבע כובע.
 
מהלך ההפעלה:
שלב א'- מליאה
המנחה מסביר על כובעי החשיבה של דה בונו מתוך דף  ההסבר.
שלב ב'– קבוצתי
הקבוצה נחלקת  ל - 5 קבוצות.  כל קבוצה מקבלת כובעים /פתקיות באחד 
מהצבעים הרשומים לעיל.
כל קבוצה תקיים דיון בנושא: בילוי שעות הפנאי, על פי כרטיס המשימה הקבוצתי.
 שלב ג'- מליאה
1.   כל קבוצה מדווחת את שעלה בדיון הקבוצתי.
2. המנחה שואל: "מה למדתם מהפעלה זו על תרבות הפנאי שלכם" ?
 
שאלות אפשריות אחרות: 
א.  אחרי ששמתם עליכם את  ה"כובעים" השונים, האם השתנתה עמדתו 
     של מישהו מהמשתתפים, מה שינה את דעתו?
ב.   האם ה"כובע" שהיה לקבוצתך אופייני לצורת החשיבה הדומיננטית שלך?
ג.  האם היה "כובע" שלא הרגשת נוח איתו?
ד.   מהם הרווחים בדיון באמצעות כובעי החשיבה השונים ?  
 
שיטת כובעי החשיבה על-פי אדוארד דה-בונו - דף מידע
מטרתה של שיטת "ששת כובעי החשיבה" ע"פ דה בונו, לבצע סוג חשיבה אחד בלבד בזמן נתון.
בדרך כלל בני אדם נוהגים לחשוב במס' כיוונים בו זמנית.
השיטה מנסה לעשות הפרדה בין סוגי החשיבה ע"י חלוקה סמלית
לכובעים, כשלכל כובע צבע אחר. כל צבע מייצג סוג שונה של חשיבה. 
 
 DeBono1 כובע לבן - עובדות, מספרים ומידע.
איזה מידע יש ברשותנו? 
איזה מידע עלינו עוד שיגלה?
מיון סוג המידע לעובדות ודעות, להשערות, מסקנות, אפשרויות וכד'.
 
 
 image002כובע ירוק - חקירות, הצעות, רעיונות, יצירתיות
מה ניתן לעשות עם זה?
איזה רעיונות יש לאחרים?
יש לי רעיון...
 
 image004 כובע צהוב - יתרונות, רווחים, תועלת.
מה יצא לנו מזה?
מדוע כדאי לנהוג כך?
אם ....אזי....  
 images כובע שחור - שיפוטיות, חשדנות וביקורת.
האם זה יצליח?
זה בטוח?
לדעתי זה לא... 
image006  כובע  אדום - רגשות, אינטואיציה, ותחושות. 
צורך להצדיק עמדה רגשית או לתרץ אותה. 
אין שיפוטיות.
מה אני מרגיש בקשר לעניין?
  
 bluehat כובע הכחול - מטה קוגניציה
 זה הכובע של המורה, המנחה.  
 תפקידו לשקף, לתכלל, לסכם, לשאול ולתווך.

נקודות למחשבה:
אין סדר נכון ולא נכון לשימוש בכובעים. שימוש בכל הצבעים מאפשר כיסוי של הנושא בצורה יעילה. מומלץ להשתמש בכובע הצהוב לפני השחור מכיוון שקשה לחשוב חיובי (צהוב) לאחר ביקורתיות (שחור). כובע אדום עוזר לבחון את רגשותינו ביחס לנושא ולכן ניתן להשתמש
בו לאחר השחור, אולם אם הנושא טעון מאד ניתן להתחיל באדום. כשהנושא אינו טעון מומלץ להתחיל בלבן.

כרטיס משימה קבוצתית

הדיון יתקיים דרך "הכובע" הקבוצתי עפ"י המפתח הבא:

קבוצת הכובע הלבן : 
לבן הוא צבע ניטרלי ואובייקטיבי. 
איזה עובדות יש לכם על בילוי שעות הפנאי של בני נוער בישראל?
מהם  סוגי הבילויים? מהי כמות הזמן המוקדשת לכל בילוי?

קבוצת הכובע האדום:
אדום מייצג רגשות.
הכובע האדום מסמל את הראייה הרגשית.
כשאנחנו מתבוננים על עוגות הפנאי שלנו אנחנו מרגישים ……….

קבוצת הכובע השחור : 
שחור הוא צבע קודר ושלילי. 
הכובע השחור כולל את ההיבטים השלילים והביקורתיים. 
כשאנחנו מתבוננים על עוגות הפנאי שלנו אנחנו לא מרוצים מ….
ההורים והמורים שלנו לא מרוצים מ….

קבוצת הכובע הצהוב :
צהוב הוא צבע בהיר  וחיובי.
הכובע הצהוב הוא  אופטימי ומייצג תקווה  וחשיבה חיובית.
כשאנחנו מתבוננים בעוגות הפנאי שלנו אנו מרוצים ,כי ….
אנו מרוויחים….

קבוצת הכובע הירוק :
ירוק הוא צבע הצמחים והצמיחה בכלל. 
הכובע הירוק מצביע על יצירתיות ועל רעיונות  חדשים.
כשאנחנו מתבוננים בעוגות הפנאי שלנו צצים לנו רעיונות נוספים…..

קבוצת הכובע הכחול :
כחול הוא צבע רוגע. זהו גם צבע השמיים  הנמצאים מעל כל דבר אחר. הכובע הכחול הוא כובע המנחה. הוא שולט על כל תהליך החשיבה והוא גם מסכם את השימוש בכובעים  האחרים.

מה אתם אומרים על התהליך שעברנו?

קרא עוד...