מערך הכשרה מודולרי למורים בתחום היבטים רגשיים ומרכיבי אקלים

כל מי שמגלה עניין בתחום הרגשי – רצוי שיגלה אמון בכוחו לתת לנפשו מקום בעבודה החינוכית, בצד יישום של כלים והצעות מעשיות שפיתחנו בצוות. 

בית חינוך שעוסק בתחום הרגשי נותן את הדעת להתפתחות האדם בכל זירותיו, ומרחיב את מעגלי ההשפעה במענה לצרכים של כלל באי הקהילה החינוכית הלומדת, במכלול העשייה היומיומית. כל המורים הם שחקנים דומיננטיים המשפיעים על כלל ההיבטים הרגשיים הללו. 

במסגרת המעבר מבית חינוך לקהילה חינוכית לומדת ושינוי תפקיד המורה ממעביר ידע למנחה המלווה תהליכי צמיחה והתפתחות אישית של תלמידים, יש צורך בשכלול הכלים והמיומנויות המדגישות היבטים רגשיים של כל באי הקהילה.   

תהליכי ההתחדשות הפדגוגית שבמרכז העשייה ברשת אמי”ת, מדגישים את ההתמקדות בתהליכי למידה ובמרכזיותו של האדם הלומד, ובצורך להתמקד בתהליכי התפתחות וצמיחה אישיים. מהלכים אלה מחייבים מיקוד בהיבטים פסיכולוגיים של האדם. 

לעיתים נדמה שהדיבור על מיומנויות שיח ומרכיבי אקלים הוא משהו אינטואיטיבי וחסר הגדרה ברורה. זהו עיסוק שמתאים כביכול רק ל”חדר היועצת” או לשיעורי חינוך, ותלוי כמעט באופן בלעדי ביחידי סגולה או במי שהוכשר לכך. אנחנו מאמינים שאלו הן מיומנויות נרכשות שאפשר לפתח ולשכלל אותן בעזרת התנסות ותרגול, ובדומה לאפייה, לצד הרצון להשפיע ולהעניק, אם נשתמש במצרכים הנכונים  מתוך ונבצע את הוראות ה”מתכון” בתשומת לב, נוכל לייצר בעצמנו עוגה משובחת. 

לאדם צרכים פסיכולוגיים אותם הוא חותר לממש לאורך חייו. צרכים אלה הם המוקד של המוצר שפותח במסגרת צוות הפיתוח של ההיבטים הרגשיים. להלן פירוט הצרכים בהם התמקדנו: 

  • הצורך בתחושת ביטחון: אני חש/ה מוגנ/ת באופן שמאפשר לי ללמוד ולהתפתח. 
  • צורך בתחושת שייכות: אני חלק מקבוצה, ממקום, יש לי תפקיד. אני מרגיש/ה אהוב/ה, נחוצ/ה וראוי/ה. 
  • הצורך באוטונומיה: אני “אדון לגורלי”, אני מנווט/ת את מסלול חיי. 
  • הצורך באיזון ובמימוש עצמי: יש לי את התנאים לבטא את נטיותיי ואת כישוריי. 
  • הצורך בתקווה ובתחושת אופטימיות: אני חושב/ת חיובי ומאמינ/ה בטוב. 
  • הצורך להיראות (קשר ונראות): רואים אותי, אני משמעותי/ת לאחרים. 
  • תחושת ערך ומסוגלות: יש לי את הכוחות והיכולת הדרושים לי כדי להצליח, וגם הסובבים אותי מאמינים בי; יש לי יכולת להשפיע על הסביבה. 

אנחנו מעוניינים לקדם מימוש של הצרכים הללו אצל כל באי הקהילה החינוכית הלומדת, בכל יחידת לימוד, בכל קבוצת השתייכות, ובקח”ל כמכלול. 

לצורך כך פותח מערך הכשרה ייעודי השם דגש על התנסות אישית של המורים וחיבור שלהם להיבטים הרגשיים ולצרכים הראשוניים שלהם עצמם, על מנת שיוכלו בהמשך ללוות את תלמידיהם בתהליך דומה. 

המערך כולל הצעה לשישה מפגשים אשר כל אחד מהם שם דגש על היבט רגשי מסוים: משמעות, קשר אישי ושיח, עבודה אישית ומודעות עצמית, הנאה, שותפות ו-גבולות. היבטים אלו עונים על הצרכים הפסיכולוגיים שהוזכרו לעיל.  

המפגשים כוללים התנסות אישית, המשגה ולמידה. כל מפגש כולל סדנה חווייתית, המשגה תיאורטית מבוססת מחקרים, ושיח משותף על הפרקטיקות לעבודה עם התלמידים. 

בהצלחה!  צוות הפיתוח

צילום: Photo by Calum Lewis on Unsplash

Start typing and press Enter to search