שותפות- מהלך סדנא

 

  1. צ’ק-אין

כל המשתתפים עומדים ואומרים משפט: “מה עזבתי היום מאחורי  כדי להיות פה”

2 מה משמעותי עבורי?

מטרת פעילות זו היא להבין יחד מה בעיני הצוות גורם למורים ולתלמידים לחוש משמעותיים בתהליכי הלמידה.

פעילות בזוגות (כ45 דק’): המשתתפים מתחלקים לזוגות ומשתפים זה את זה כיצד ומתי הם חשים משמעותיים בתהליך שהם שותפים לו (בין 20 ל30 דק’).

לאחר מכן, מתכנסים בקבוצה ויוצרים יחד ‘מחוון’ משותף המבוסס על הסכמות של כל חברי הקבוצה סביב 3-5 מושגי יסוד היוצרים משמעות בקרב המשתתפים בתהליך. את המושגים רושמים ותולים על פלקט גדול בקיר מרכזי בחדר.

  1. sense making– למידה, קהילה, שותפות

מטרת פעילות זו היא ‘יישור קו’ סביב מושגי יסוד בעבודה החינוכית שלנו, ששואפת לאפשר למידה שיתופית, משותפת וקהילתית.

מתחלקים ל3 קבוצות עבודה, כל קבוצה מקבלת פלקט משלה עם אחד המושגים רשום במרכז. הקבוצה דנה במשמעות המושג ורושמת מסביב לו את הנקודות המפרטות ומבהירות את הניואנסים שחברי הקבוצה מוצאים בו. (בין 20 ל30 דק’).

תולים את הפלקטים על הקירות וחברי הקבוצות האחרות מסתובבות ומוסיפות דבקיות צבעוניות עם הארות למושגים. (10 דק’)

מורידים את הפלקטים,מניחים על הרצפה ומתכנסים במעגל לסיכום משותף (כ10 דק’)

  1. מעגל חלימה- יצירת תכנית עבודה חלומית (מעובד מתוך חוברת DRAGON DREAMING)

מטרת שלב החלימה, לאפשר למשתתפות/ים להציף רעיונות ברוח ‘ההיסטוריה של העתיד’. השאלה מכוונת אותנו לראות את מה שצריך לקרות באופן מיטבי/אידאלי כדי להביא להצלחת המיזם.

איך עושים מעגל חלימה? (בין 45-60 דק’)

היוזמ/ת מציג/ה את החלום שלו/ה ומסביר מה יהיה הפרויקט. למשל, רכז/ת המו”פ מתאר/ת כיצד הוא/היא רואה את המרחב החדשני פועל בצורה האידאלית שלו, רצוי בצורה תמציתית, בהירה ומדויקת.

היוזם/ת מציג/ה את השאלה: “אנחנו נמצאים שנה מהיום. הפרויקט התבצע על הצד הטוב ביותר והוא הצלחה כבירה! מכל הארץ באים ללמוד מאיתנו איך עשינו את זה! אז… בואו נשחזר מה עשינו שגרם לפרויקט להיות כזה מעולה?!”

כל משתתפ/ת מציג תשובות לשאלה בסבב. אין מגבלות בתשובות! וחשוב לתת למשתתפים להבין שהתשובות הן פעולות ביצועיות או תהליכים שהתרחשו שהובילו להצלחה. מי שכרגע אין לו/לה מה להוסיף אומר PASS ומדלגים עליו. התשובות חייבות ‘לרוץ’ בקצב כי זה מה שיוצר אנרגיה ומשחרר את החשיבה. חשוב מאוד לתעד כל רעיון ולכן התיעוד מבוצע ע”י מי שיושב/ת ליד מי שמדבר/ת, כשבכל פעם מעבירים מאחד לשני את דף התיעוד. אין מספר מסויים של סבבים! מקיימים מספר סבבים עד שמרגישים ש’נגמר לנו’.

ועכשיו- לחגיגה! בסוף הכתיבה מקריאים כל שורה ומוחאים כפיים בזמן ההקראה על כל רעיון ורעיון. החגיגה יוצרת תחושה של התרוממות רוח ואפשריות של כל החלומות האלה.

כמה טיפים על הדרך:

-זה מתחיל כשזה מתחיל, זה נגמר כשזה נגמר!

-בד”כ אחרי הסבב השני זה רק מתחיל להשתפר!

-שמרו על קצב מהיר! בלי לדבר, בלי לשאול שאלות תוך כדי, ומי שאין לו מה להגיד אומר PASS וממשיכים מייד הלאה!

סיכום המעגל: תכנון והגדרת יעדים

מטרת השלב הזה הוא למפות ולארגן באופן דמוקרטי/השתתפותי את מה שנדרש כדי להוציא את המיזם לפועל. הוא כולל שני שלבים: כתיבת משימות לביצוע על ידי המשתתפים, ולאחר מכן ארגונם תחת אשכולות של נושאים כגון – משאבים – תקציב – אנשי צוות וכו׳ בהתאם לאופי הפרויקט.

חומרים: ש צורך ב 30 דפי ממו צביעוניים ודביקים לביצוע התרגיל. חלקו אותם שווה בשווה בין המשתתפים/ת.

הקבוצה מעיינת שוב בחלומות המשותפים. לאחר מכן הם שואלים את עצמם: “באלו דברים אנחנו צריכים/ת להתחיל בכדי שהחלום יתממש?” כל משתתפ/ת כותב רעיון אחד על מדבקה נפרדת, סה״כ 3 מדבקות לכל משתתף.

המשתתפ/ת הראשון מניח/ה את מדבקותיו/ה על לוח.

משתתפ/ת שני/ה מצטרפ/ת ועושה אותו הדבר. רעיונות דומים מוצבים בטור אנכי, כשכל משתתף שניגש להדביק את מדבקותיו רשאי להזיז ולארגן את הטורים מחדש.

כשכולם סיימו, מתחלקים לכמה קבוצות וכל קבוצת משתתפים/ות לוקחת טור אחד או שניים ומחלצת מילות מפתח ונותנת לו כותרת או שכל המשתתפים עומדים מסביב לטורים, ומקיימים דיון על סידור הטורים ותוך כדי נותנים כותרת לכל טור.

כעת, על הלוח מוצגים טורים וכותרת לכל טור. הטורים הם למעשה יעדים לביצוע והכותרות הם הצעה לצוותי עבודה או שלבים בתכנון. ברוכה הבאה לעולם, תכנית עבודה!

*ניתן ומומלץ להמשיך את הפעילות וליצור תכנית עבודה שנתית מפורטת, במודל תוצאות-פעולות-תשתיות: את התוצאות והפעולות כבר יש לכם! כעת צריך לחשוב על תשתיות ולתכנן לו”ז, וכמובן להרחיב עוד את התכנית אם רוצים.

בהצלחה!

 

  1. צ’ק-אאוט- איך יצאתי מהסדנא?

עומדים כולם במעגל ועושים סבב ע”פ סדר עמידה או באקראי, וכל אחד משתף בתובנה/ הרגשה/ מחשבה שאיתה הוא יוצא מהמפגש.

Start typing and press Enter to search