רצף סדר ומשמעות בעת כאוס

מטרה

לעזור לתלמיד לנהל את עצמו בזמן הפנוי ובכאוס שנוצר בעקבות השבתת הלימודים ולייצר לעצמו שגרה מיטיבה.

האמצעי

  1. בניית תכנית אישית לניהול סדר היום, המשימות והפנאי. 
  2. הצבת מטרות/ משימות אישיות שתלמיד בוחר לבצע מידי יום. 

רציונאל:

אחד האתגרים המרכזיים שהקורונה מניחה לפתחנו היא כאוס בסדר היום ובטלה שעלולים לייצר תחושת פסיביות וריקנות. באמצעות בניית תכנית אישית לניהול זמן, תלמיד יתנסה בלקיחת אחריות, בחירה, עמידה במחויבות, גמישות ויצירתיות. 

תלמיד שינצל את הזמן להנאה, יצירה ועמידה במחויבויות ירגיש משמעותי שמח ובריא יותר ויהיה חסין יותר להתמודד עם אתגרי הזמן. 

ליווי אישי – סדירויות:

המורה ילווה את התלמיד בשיחה אישית מידי יום/ יומיים או בשיחה קבוצתית (עד 9 תלמידים).

הנחיה לקיום השיחות:

בשיחת הפתיחה המורה יעזור לתלמיד לבנות תוכנית אישית/ להציב מטרות יומיות, ובשיחות ההמשך הוא ילווה את ביצוע התוכנית.

שיחת פתיחה – הצגת תכנית אישית:

בשיחה הראשונה המורה יתעניין בשלומו ובמעשיו של התלמיד, בעזרת שאלות והכוונה יעורר את הצורך בתכנון אישי של סדר היום (ראה פירוט בהמשך) 

המורה יעבור המורה עם התלמיד על כל הדברים שחשובים לתלמיד, שהוא נדרש ורוצה לעשות.  

סוגי משימות (כדאי להתייחס לתחומי החיים השונים) 

עזרה בבית, לימודים, חברה, אמוני- ערכי (תפילות, לימוד- תורה), צרכים אישיים, פנאי.  

מטרת השיחה היא להעלות למודעות, למפות את המשימות ולפתוח אפשרויות נוספות של תחומי למידה ועשיה.

דרך נוספת למיפוי:

המורה יבחן עם התלמיד- 

מה מצופה/ נדרש ממני בהיבטים השונים (ראה לעי”ל)?  

מה אני רוצה לעשות?   

מה ההזדמנויות שאני מזהה במצב/ מה אמרתי לעצמי שאעשה כשיהיה לי יותר זמן?  

כשתסיים הקורונה/ כשיסתיים השבוע מה ישמח אותי אם אוכל להגיד שעשיתי?  

התלמיד יחד עם המורה יצור לעצמו מאגר פעילויות אישיות הנכונות לו לתקופה הקרובה.   

בניית תכנית אישית: 

כל תלמיד יתחבר לאפליקציית keep או כל אפליקציית ביצוע מטלות אחרת בה הוא יכול לשתף אנשים נוספים במטלות שסימן. (כמו כן מצורפת טבלה לשימוש מסורתי) 

בסיום השיחה עם המורה-התלמיד יעשה אחת מהשתיים: 

  •         יכתוב הצעה לסדר יום לימים הקרובים. 
  •         יסמן מטרות/ מטלות ראשונות שבוחר לבצע 

התלמיד יתכנן באופן מפורט יותר את היום שלמחרת. בבניית הלו”ז היומי נכון להתייחס ל:

  •         סימון זמנים/ משימות שלא תלויים בי (מפגש עם מורה, זמני תפילה, משימות משפחתיות).
  •         החלטה על זמנים קשיחים (מתי קמים/ הולכים לישון, ארוחות).
  •         שיבוץ משימות שהגדיר לעצמו כ’חובה’.
  •         פעילויות שאני רוצה לעשות – מעניינות אותי, תחביבים, הזדמנויות וכו.
  •         זמן פנוי. 

בהצבת מטרות/ מטלות יומיות נכון לשים לב שהמטרות יהיו אישיות (מטרות עבורי), מטרות שהם חובה ומטרות שאני רוצה לעשות עבור אחרים.  

ליווי כתיבת וביצוע התוכנית/ המשימות היומיות: 

  •         המורה יקיים מפגש טלפוני או מפגש קבוצתי מידי יום/יומיים בו יעקבו ביחד אחר תכנון וביצוע התכנית האישית: 
  •         המורה ישאל שאלות רפלקטיביות הדורשות מהתלמיד התבוננות על עצמו, לקיחת אחריות, התמודדות עם משימות, תיקון והתאמה לקראת ההמשך. (שימו לב- אין המטרה לבוא בביקורת כלפי התלמיד, אלא בפיתוח התבוננות אישית ולקיחת אחריות). 
  •         מידי יום/ יומיים התלמיד ישתף את המורה/ את קבוצת התלמידים בתוכנית האישית שכתב. 
  •         המורה יעודד את התלמיד לייצר זמן בערב (בתכנון היומי שלו) בו הוא יסכם את היום ויתכנן את יום המחר. 
  •         שיתוף בהצלחות: המורה יעודד את התלמידים לשתף בתמונה של יעד שהם בצעו לדוגמא: משהו חדש שלמדו, התנדבות שלקחו בה חלק, המורה יבקש לשתף באימוג’ים המתארים מה עשו, סרטון יומי, שליחת מממ, המורה יבקש להכין פנקס הצלחות וכו.
  •         לוחות שיתופיים קבוצתיים של תכנון יום- קניית ומכירת רעיונות וכו.

כללי:

  •         רתימה לצורך: חשוב לרתום את התלמיד לחשיבות ולצורך שיש בכתיבת תכנית אישית. 

התכנית האישית יכולה ‘לגאול’ משעמום ומהתחושה שהזמן נמרח, להפוך את הימים למשמעותיים, מספקים ושנותנים מענה לצרכים השונים, כמו גם-להמעיט בקונפליקטים עם ההורים.  

[אפשר לפתוח את השיחה הראשונה ב’חקירה’: איך אתה מעביר את הזמן? טוב לך? אתה מרגיש שאתה עושה דברים שמעניינים אותך? מרגיש משמעותי? מה היית רוצה לעשות אחרת? וכו’].  

  •         יצירת סקרנות ומוטיבציה: המורה יחשוף את התלמידים לדברים ותחומי עניין שהם יכולים להתעסק בהם הזמן הפנוי. פתיחה לאפשרויות נוספות לניצול הזמן (דרך חברים שמשתפים במה הם עושים, חיפוש באינטרנט, הורים ואחים). 
  •         בירור אישי: התוכנית האישית תבנה מתוך בירור מה מעניין, חשוב ומשמעותי עבור התלמיד. 
  •         שיתוף כיתתי: כדאי לייצר גם מאגר רעיונות כיתתי/קבוצתי לניצול ימים אלו. 
  •         חשוב, חשוב: לקיים את השיח הזה מתוך עולמו של התלמיד, בחיבור לדברים ולרעיונות שהוא מביא, תוך תחושה של עידוד, שמחה, הזדמנות וכיף ולא כעול/כעונש- ניתן לתכנן ולקיים מעקב ורפלקציה באופן אישי/קבוצתי באופן יצירתי ומעורר מוטיבציה ועניין. 

שאלות רפלקסיה בזמן כתיבת התוכנית ובשיחות הליווי: 

  •         איך אתה מרגיש עם התכנית שבחרת? מה יהיה קל? קשה? 
  •         איך תרגיש בסיום התקופה אם תעשה את מה שבחרת לעצמך? 

האם יצרתי איזון שהוא נכון בעייני בין החובות, הפנאי, החברים וכו’? 

מה יעזור לך לעמוד בתוכנית?  

מי יכול לעזור לך בתכנית? 

  •         מה אתה צריך ממני (המורה) מהורים, חברים כדי להצליח בביצוע המשימות?] 
  •         איך עבר היום? 
  •         תשתף בדבר שאתה גאה בעצמך היום? 
  •         בדבר שפחות עמדת בו? בוא ננסה להבין למה? האם אתה מעוניין באמת לבצע? מה יעזור לך? 
  •         מה אתה לומד על תכנון המחר? 
כפתור נגישות פתוח