רעיון גדול

נתינת משמעות לפרטים. שזירת פרטים לרעיון שלם.

שלב ראשון-
הגדרת יחידת לימוד ארוכה לפי נושא – שני פרקים ומעלה – שכשקוראים אותם כרצף הם יוצרים שלם הגיוני ומשמעותי.
לא הוראה של פרק פרק פסוק פסוק ללא רעיון מאגד.

שלב שני –
בחירת רעיון גדול
באותם פרקים ישנן אפשרויות שונות להגדרת יחידת הלימוד ולכל יחידה ניתן להציע מגוון רעיונות.
בסופו של דבר תבחרו את הרעיון המתאים ביותר לכם, לתלמידים שלכם ולתכני הלמידה.

חשוב לשים לב שהרעיון אכן נמצא בפרקים עצמם, לא באופן שולי או אסוציאטיבי, אלא אכן מופיע בפרקים בהם אנו עוסקים.
(שיעור תנ”ך ולא שיעור חינוך)

מהיכן נולד רעיון גדול?
1. רעיון הנולד מהפרק – בהוראת תנ”ך השאלה הראשונה תהיה – מה הרעיונות/המסרים שהכתוב רוצה להעביר לנו בפרקים אלו?
2. רעיון מהעולם הכללי – לאלו נושאים רחבים/תחומים חוץ מקראיים הנושא הזה קשור?
3. רעיון מעולמו של המורה – מה ביחידה זו מעורר בי המורה סקרנות ותשוקה?
מה הם המסרים שחשוב לי להעביר לתלמידים שלי ביחידה זו? איזו מתנה אני רוצה שתי   שאר לתלמידים שלי בסוף הלימוד?
4. רעיון הנוגע בעולמו של התלמיד– מה מעסיק את התלמידים שלי? כיצד אני רוצה לחבר אותם לעולם התורה?
בהתאם לשאלות אלו נבחר רעיון. הרעיון יכול להיות תוך מקראי.
כגון: ייחודו של אברהם אבינו כאבי האומה (רעיון לפרקים יב-כב בבראשית).
או חוץ מקראי: כיצד ניתן להתמודד עם כישלונות ואתגרים (רעיון ללימוד פרקים יא-יד בבמדבר).

יחידות ארוכות- רעיון לספר
במידה והיחידה השלמה ארוכה מידי וכוללת פרקים ופרשנים רבים עדיף לחלק אותה תחת רעיון גדול אחד ליחידות משנה קצרות יותר
שכל אחת מהן תהווה יחידת מא”ה סביב רעיון בפני עצמה.

בתנ”ך אפשר גם להתבונן על ספר שלם כיחידה ארוכה וממנו לגזור יחידות משנה שמתחברות לרעיון הגדול של הספר.

לדוגמה: נלמד את ספר יהושע סביב הרעיון הגדול שספר זה הוא שלב המעבר ההדרגתי של עם ישראל מהשגחה ניסית לחיים טבעיים בארץ.
רעיון זה מהווה ציר המאחד של כל פרקי הספר.
(להרחבה- במאמרה של איטה גורפיין באתר ללמוד וללמד)

בהתאם לכך נוכל לחלק את הספר ליחידות מא”ה משניות:

פרקים:
א’-ב’: הכנה אנושית מבוססת על השפעת ניסי ה’ (זוהי תשובת המרגלים).

ג’-ה’: הכניסה לארץ כנס וחשיבות זכירתו. (קבלת ארץ ישראל כמקבילה לקבלת התורה- פסח. ברית)

ו’- י”ב: כיבוש המשלב נס וטבע, המעורבות האנושית הולכת וגדלה.

י”ג- כ”א: חלוקת נחלות לקראת חיים טבעיים בארץ.

כ”ב- כ”ד: סיום הספר- הסכנה הרוחנית שבחיים טבעיים.

כתבו תגובה

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש

כפתור נגישות פתוח