קהילות חינוכיות לומדות
קהילות חינוכיות לומדות
קהילות חינוכיות לומדות

מצפן אמי”ת – סיכום: מבתי חינוך לקהילות חינוכיות לומדות

Link_icon סיכום: מבתי חינוך לקהילות חינוכיות לומדות

Link_icon מסע למידה אמי”תי: ד”ר אמנון אלדר, מנכ”ל הרשת

Link_icon תודות

תפיסת הגוגיה מובילה את בתי החינוך של רשת אמי"ת בתהליך התחדשות פדגוגי וארגוני כולל שיהפוך אותם לקהילות חינוכיות לומדות. הקח"ל היא התוצאה המיוחלת של התהליך: זוהי קהילה המזמנת לימוד חוויתי, משמעותי ואיכותי, מיקוד ערכי וגיבוש זהות עצמית וקבוצתית; היא מעודדת התבוננות עצמית ויוצרת בחבריה תחושת מסוגלות, בדרך התנסותית המטפחת לומד יוזם, סקרן, חקרן, שואל שאלות המגיע למיצוי ומצוינות.

הקח"ל מהווה סביבה איכותית המעודדת סקרנות והעמקה באמצעות למידה מהפרט אל הכלל ומהכלל אל הפרט, ללא כל מגבלה גילאית, דיסציפלינארית או אחרת. היא מעניקה ללומדיה את ערכי הרשת ואת הכלים והמיומנויות שהוגדרו כתנאי בסיס להצלחה בעולם המחר. לומדיה של הקח"ל עומדים בהצלחה במבחנים סטנדרטיים של משרד החינוך ומפתחים יכולות והישגים אישיים גבוהים בתחומים שהם בוחרים בהם.

הקח"ל מחזקת את החיבורים בין תלמידים, מורים והורים, ומצליחה בחיזוק החיבור בין הקהילות החינוכיות הלומדות לסביבה שבה הן פועלות – אגפי חינוך ברשויות המקומיות, מחוזות משרד החינוך וגורמי קהילה וסביבה רלוונטיים.

חברי הקהילות החינוכיות הלומדות מגיעים למצוינות בתחומים שונים, ומקיימים חיבורים של רשתיות בין הקהילות. התוצאות מיושמות במסגרת תקציבית מאוזנת ובעבודה על פי הערכים והסטנדרטים של הרשת.

רשת אמי"ת שואפת להוות מודל של רשת קהילות חינוכיות לומדות המַפרות זו את זו ונמצאות בתהליך מתמשך של צמיחה והתפתחות. היא מיישמת את יעדי משרד החינוך ופועלת בשיתוף פעולה ובדיאלוג עם רשויות מקומיות, ארגוני מורים, קהילות שונות וגופים מקצועיים ואזרחיים.

אנו מאמינים שהרשת תוסיף ותשפיע על מערכת החינוך בישראל בכיוון של שיפור מתמיד ושאיפה למצוינות, תוך התאמת המערכת לצרכים המשתנים.

מסע למידה אמי"תי: ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל הרשת

"תיקון העולם משמעו תיקון החינוך"
(יאנוש קורצ'אק)

בקיץ תשע"ב (יולי 2012), יצאנו חבורה מצומצמת של מנהלים ואנשי מטה ברשת אמי"ת למסע למידה מרתק. בהמשך הרחבנו את המעגל ויצרנו מרחבי חשיבה של מנהלים ואנשי מטה נוספים סביב נושאים משמעותיים. למדנו, יצרנו, דנו והתנסינו. השילוב של למידה ופיתוח בשטח עם הבאת חזית הידע של מומחים, הינו לחם חוקנו כארגון לומד ומלמד.

יצרנו יחד את שפת הגוגיה של רשת אמי"ת: שפה המורכבת מעקרונות פעולה של מנהיגות מאפשרת תוך צמיחה מלמטה ומפגש עם חזית הידע, למידה התנסותית, רשתיות וקהילתיות, למידה לשם הבנה וחתירה להתפתחות אישית וקהילתית; שפה שמקדמת מעבר מבתי חינוך לקהילות חינוכיות לומדות ומכירה בייחודיות של כל קח"ל בפני עצמה.

תהליך הלמידה הרשתי הוביל להקמת מבנים ארגוניים חדשים: כדי לתת לבתי החינוך תמיכה ניהולית מקצועית ואפקטיבית, הוקמו ארבע הקהילות האזוריות המאפשרות גיבוש קהילות לומדות של מנהלים, בעלי תפקידים, מורים, תלמידים והורים.

בשנים האחרונות התנסינו ביישום תהליכי הלמידה החדשים ובהטמעת השפה החדשה, שפת הגוגיה, בכל בתי החינוך של הרשת. למעלה מ-40 בתי חינוך כבר לוקחים חלק בתהליכי ההתחדשות הפדגוגית ואנו שואפים לכך שעד שנת 2020 כלל בתי החינוך ברשת יפעלו לפי עקרונות הלמידה החדשה.

במהלך השנתיים האחרונות הבנו את החשיבות של עבודה אישית פנימית רגשית לכל באי הקהילה החינוכית הלומדת – התלמידים, המורים והמנהלים.

הפרסונליזציה אינה רק מציאת שביל הלמידה של כל אחד מבאי הקהילה אלא גם מציאת השביל האישי הרגשי המאפשר לכולנו לצמוח, להתפתח, להתקדם ולהצליח ביעדי הקהילה החינוכית הלומדת. לכן נשקיע מאמץ בשנים הקרובות על מנת לפתח וליישם תוכנית אישית מקצועית לכל מנהל ובהמשך למורים ולתלמידים. 

ניסוח המצפן ושיתופו בבתי החינוך (בקהילות החינוכיות הלומדות), יעצים את האפשרות להרחיב את מעגלי המשתתפים בתהליכים אלו, ויאפשר לנו ללמד את ה"תורה" הזו ולעודד את הלומדים לפעול על פיה.

תודות

המצפן הרשתי הינו תוצר של מסע שנמשך כאמור לאורך שנים. בגיבושו השתתפו חבורת המנהלים הראשונה שהצטרפה להנהלת הרשת בהתנעת התהליך מראשיתו, כלל מנהלי אמי"ת, סמנכ"לים ומנהלי הקהילות האזוריות, אנשי מטה, מורים, תלמידים והורים מבתי חינוך של הרשת, ואף מפקחים ואנשי רשויות מקומיות בהיותם חלק מתהליכי הגוגיה ובהשתתפותם במעגלי שיח סביב שולחנות עגולים במפגשי "קפה עולמי" שקיימנו.

ראויים לציון מיוחד המל"תים אשר הנחו והובילו את התהליך היישומי בבתי החינוך וקבוצה של מנהלים ומנהלות פורצי דרך שלא חששו לקפוץ למים והתנסו בשטח ביישום תהליכי הגוגיה בשלבים השונים של גיבושם, המשגתם ופיתוחם. לכולכם תודה מקרב לב!

גיבוש תפיסת הגוגיה, שבאה לידי ביטוי במצפן הרשת, לא היה יוצא אל הפועל ללא מפגשי הלמידה שקיימנו במשך השנים עם טובי המומחים, אשר חלקו עמנו את זמנם ותרמו תרומה מכרעת לפיתוח הדרך שבה בחרנו ללכת. לא נוכל להזכיר כאן את כולם, אך בכל זאת נרצה לומר תודה מיוחדת לכמה מהם: ד"ר אורי לנדאו, בועז מונק, חיזקי אריאלי, עמוס להמן, פרופ' יורם הרפז, ד"ר אמנון כרמון, פרופ' אבי עשור, פרופ' רוני אבירם, הרב ד"ר יונתן זקס, פרופ' ריצ'ארד אלמור מאוניברסיטת הרווארד ומר פראקש נאיר ואנשיו מחברת האדריכלות הבינלאומית FNI.

עוד נרצה להודות לשרי החינוך פרופ' יולי תמיר, עו"ד גדעון סער, הרב שי פירון ומר נפתלי בנט, ולכל הנהלת משרד החינוך המסייעת לנו רבות במהלך הדרך. ובעיקר על הרפורמות החשובות "אופק חדש", "עוז לתמורה" ו"למידה משמעותית", התומכות בשינויים הפדגוגיים שאנחנו מובילים על פי תפיסת הגוגיה ומאפשרות להוציאם לפועל.

אחרונים חביבים וחביבות, לארגון אמי"ת בארה"ב ובישראל, למתנדבות ולמתנדבים היקרים, שבזכותם אנו יכולים לחלום ולהגשים את החלומות, למען ילדי אמי"ת ולמען מדינת ישראל. תודה לכולכם, ותודה גדולה לריבונו של עולם שזיכה אותנו יחדיו.

הייתה לי ויש לי הזכות, שנצעד יחדיו ונגיע אי"ה רחוק.

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל הרשת


לניווט לחצו על הערך המבוקש