ד”ר הילית פינקלשטיין, ראש תחום מו”פ פדגוגי ומנהלת תוכן במתחם הגוגיה

בסרטון הפתיחה הבנו למה דווקא יחידות לימוד מא”ה, ושאנחנו מבקשים לחולל שינוי תרבותי כולל הנוגע בכלל מרכיבי בית הספר, ובא לידי ביטוי ביחידות לימוד משמעותיות, ארוכות והוליסטיות, בהן באה לידי ביטוי תפיסה חדשה של תפקיד מורה ותלמיד: המורה כמנחה, המלווה את התלמיד בתהליך למידה שמטרתו הבניית ידע ורכישת מיומנויות רלוונטיות למאה ה 21.

בסיום הסרטון עסקנו בתפיסת הרעיון הגדול, וברצון לדייק את המסר המרכזי, התובנה שאנחנו מבקשים להעביר לתלמידים באמצעות היחידה, זו שנותנת את המשמעות לפרטים הקטנים שיבואו בתוכה.

בהמשך עברנו מרכיב מרכיב, הבנו במה הוא נוגע, איזה שאלות עלינו לשאול בבניית היחידה לגביו, וראינו דוגמאות אפשריות לביטוי שלו במסגרת יחידת המא”ה.

כעת אנחנו מבקשים לשזור את הכל יחד, לכדי יחידת מא”ה אחת שלמה. על מנת לעשות זאת, נכין לעצמנו את לוח הזמנים של היחידה כפי שהגדרנו במרכיב הסדירויות, את משך הזמן שהיא תארך בשבועות, ימים ושעות, ונכניס פנימה את אבני הדרך השונות שהגדרנו:

-כמה אירועי הערכה מעצבת יהיו במהלך היחידה? איפה נכון לשבץ אותן? מה תהיה ההערכה המסכמת?

-מהן דרכי הלמידה שבחרנו להשתמש בהן במהלך היחידה? איזו דרך למידה תלווה כל יחידת זמן קטנה בתוך היחידה הגדולה?

-איזה אקלים אנחנו מבקשים לייצר? האם יש צורך להקדיש זמן כדי להבנות אותו? מתי זה יקרה?

-אלו ערכים, מיומנויות ואבני ידע אנחנו מבקשים להקנות לתלמידים ביחידה? איך זה יקרה? איזה משך זמן נקדיש לכל אחד מהם? באיזו דרך נקנה אותן? איך נעריך האם הצלחנו?

-כמה תחומי דעת יילמדו יחד במהלך היחידה? כמה מורים יהיו שותפים? איפה תתקיים הלמידה? אלו פלטפורמות טכנולוגיות יתמכו בתהליך הלמידה?

כמו שתוכלו לראות, המרכיבים השונים משפיעים אחד על השני, ומכל מרכיב שנבחר להתחיל ממנו נגיע גם לאחרים, אבל בסוף התהליך נקבל ערכת יחידת לימוד מא”ה שתלווה אותנו בתהליך הפיתוח שלה לפרטים הקטנים עד לרמת השיעור הבודד בתוך היחידה  השלמה, וכמובן בתהליך היישום שלה במרחב הלמידה.

 

כתבו תגובה